tisdag 10 april 2018

Alf testar gammal favorit - Spitfire från Shepheard Neame

 snackar jag GAMMAL favorit, inte riktigt min allra första utan snarare nummer tre. En kontrollsökning i mitt bloggregister genererar tjugofyra träffar på ordet Spitfire, och då är ändå inte alla träffar som "bara" handlar om Spitfire, utan några där den omnämns i förbigående.

Kärleken uppstod nog redan innan jag ens testat ölen första gången. Det var givetvis namnet som lockade, det klassiska jaktstridsplanet från Battle of Britain. Som jag minns det så var jag dock inte svårflörtad av drycken heller. Den har sedan dess, mitten av det senare 90-talet, inmundigat den allt mindre frekvent. Särskilt nu när den återigen inte platsar i bolagets standardsortiment.
Nu senast så hade ju den klassiska halvlitersflaskan bytts ut, först mot en trettiotrea och senare till en 44cl-burk!
Bild från tidigare besök hos Bishops Vasagatan.
här tyckte jag om den lilla flaskan när jag testade den i januari 2013.
Nu verkar burken ha försvunnit från systembolaget, där halvliters flaskan nu återkommit istället, men bara i beställningssortimentet.

Därför söker jag mig ut till en särskild pub som jag vet ska ha den på fat.

ÖL; Spitfire Kentish Ale
BRYGGERI; Shepheard Neame
Tavla på barväggen i Stockholm
STIL; Brittisk Amber ale/bitter
ABV; 4.5%
FÖRPACKNING; glasflaska i ofärgat glas
VOLYM; 500ml
PRIS; 22.90 kr (45.80 kr/liter)
TILLGÄNGLIGHET; Systembolaget; Beställningssortimentet, kollitvång 12 flaskor

Därför väljer jag givetvis istället att uppsöka puben, där finns den allt som oftast nämligen på välsorterade krogar.

INKÖPSSTÄLLE; Puben The Spitfire på Birger Jarlsgatan i Stockholm
INKÖPS- & TESTDATUM; 2018-04-09
VOLYM; 568ml, mycket skum
ABV; 4.2% (lite lägre än flaskan)
PRIS; 74 kr (130.30kr/liter)
ÖLGLAS; Spitfire-glas
Tog en liten Drambuie till.


På bryggeriets hemsida så kallas nu ölen för en Amber Ale. Jag tycker dock att den ser ut som den alltid har gjort, och visst finns där inslag av amber i färgen.
Tycker jag fortfarande att det är en bra öl, utan tvekan är den bra, dock inte på den nivå som jag uppfattade den way back when. En lättdrucken snygg öl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar