måndag 12 mars 2018

Alf testar - klassisk brittisk ale

Timothy Taylor Landlord har jag testat förut, framför allt i smakprovsformat i montern hos importören NewBrews Sweden. Jag har dock aldrig kommit mig för att beställa hem någon, det är kollikrav hos på systembolaget, minst 8 flaskor.
När jag träffade på NB-gänget uppe i Uppsala härom veckan så blev jag sugen på att slutligen slå till och köpa en låda. Körde en sökning på systembolagets hemsida och på skoj så tryckte jag på knappen "Vilka butiker har drycken?" och hittade då den i två stycken butiker, bägge två dessutom i Stockholmsområdet, det fick bli ett snabbt besök i PK-huset för att köpa fyra snygga flaskor.


FAKTARUTA;
Bryggeri; Timothe Taylor
Öl; Landlord
Stil; Engelsk Pale Ale/Bitter
ABV; 4.1%
Bäst före datum; november 2018
Batch; L7327
Förpackning; Flaska, mörkt glas
Volym; 500ml
Pris; 33.10 kronor
Literpris; 66.20 kronor/liter
Systembolagets artikelnummer; 89848
Tillgänglighet; Finns i två butiker i nuläget (2018-03-12), bägge i Stockholmsområdet. Annars beställningssortimentet, kollikrav med åtta stycken flaskor.


Jag väljer att servera den inte kylskåpskall i mitt pintglas från Spitfire, det funkar utmärkt.
Till utseendet så är Landlord blekt smultronröd med god transparens. Skummet är storbubblig snövitt och hastigt försvinnande.
Doften är klassisk brittisk, maltig med lite gräs.
I smaken finns det tydliga indikationer på brittisk Goldingshumle. Här finns en del kola men också karamell.

Det är ingen stor öl, men för mig som är uppväxt med brittisk ale så väcker detta härliga barndomsminnen.

Gillar du denna så kanske du också gillar First Call från Badger Brewery och Proper Job från St Austell. De finns bägge i standardsortimentet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar