måndag 18 september 2017

Alf möter - Stene Isacsson på Zumen

Under sommaren 2017 så slog det ned en smärre bomb i lilla öllandet Sverige;
"Stene Isacsson säljer Akkurat"
Det var nog många med mig som satte ölen i vrångstrupen i samband med detta. Varför?
Stene har ju aldrig varit ensammen ägare, men varit Akkurats galjonsfigur, som ofta syns på bägge sidor om bardisken och uttalar sig i krog-/Akkurat-relaterade frågor i sociala medier.

Nu valde han ju att inte försvinna från den stockholmska krogscenen, knappt ens att han lämnar Södermalm. Han har numer tagit över en av stadens mest klassiska ölpang, under namnet Zum Franziskaner så har det funnits en krog i Stockholm sedan medeltiden (typ), den nuvarande adressen intogs redan 1622. Den nuvarande fastigheten byggdes i början av 1900-talet.
Hmmmm, Falcon och Zeunerts.....

Och den första juli 2017 så tog Stene - samarbete med Sven-Åke "Bagarn" Andersson - över verksamheten.

Jag träffar Stene i baren en tidig torsdagseftermiddag för att snacka lite om Zumen.

Alf Tycker Om Öl (ATOÖ); Tanken att lämna Akkurat har ju figurerat hos dig ett längre tag har jag förstått. Fanns det någonsin några funderingar på att lämna krogbranschen helt och hållet?
Stene Isacsson (STENE); Jo, visst tänkte jag tanken. Det är lite kul att vända blad på det där sättet och framtiden verkligen blir helt öppen.
Jag tror dock att efter noga övervägande så var dragningen till krogen för stor för att helt byta bana. Jag tror också att det är svårt att hitta något som är mer varierande än att driva krog.
Listan på saker jag gjort som kroganställd är nästan oändlig.
Däremot kände jag att jag inte kunde tillföra så mycket mer på Akkurat. Det hade blivit 22 år nu i höst och jag kände verkligen att det var dags för någon typ av förändring i mitt liv.


ATOÖ; Fanns det några funderingar på att starta om på annan plats - i Sverige eller utomlands?
STENE; Jag har ju alltid älskat New Orleans och någonstans närdes en dröm om att flytta dit och köra krog där, men det fanns inte riktigt utrymme för att genomföra det.
Det gick faktiskt så långt så att vi var nere och började kika på boende och krogkoncept.

ATOÖ; Varför blev det just Zum Franziskaner?

Närmaste busshållplatsen, åt bägge håll.
STENE; En klassisk krog, med härlig inredning och i en underbar miljö.
Jag har dessutom alltid gillat kultur och gamla saker.
Utsikten är absolut trevligare än från Akkurat där man bara ser ner i Söderledstunneln.
Nu är de dessutom färdiga med fasadrenoveringen och snart skall bygget på Skeppsbron vara klart också. Jag tycker att Stockholm förtjänar att ha denna gamla pärla i riktigt bra form och ser det som en stor utmaning att få chansen att driva den.


ATOÖ; Mat och dryckesutbudet, hur kommer det att se ut?
STENE; Matmässigt blir det klassisk svensk/tysk husmanskost. Vällagat med bra råvaror. Sådant folk känner igen men även en del nyskapande och kanske bortglömda rätter.
STENE; Ölmässigt blir blir det hantverksmässigt producerad Tysk och Svensk lageröl.
Jag har fortsatt samarbetet med några favoriter som Nynäsgrabbarna och Andreas Gänstaller.
Vi har även Spezial från Bamberg fast på fat vilket är ascoolt. På sikt kommer vi utöka antalet kranar ( från 7) till kanske en 10-12 med sedan får det räcka. Men det är en nödvändighet att få in något mer tyskt, något från vännerna på Oppigård, Nils Oscar och Skebo och kanske någon gästkran.
Flasksortimentet är ganska litet men innehåller både svensk samt en del privatimporterat tyskt.
Vi har inte så mycket plats i baren så det kommer fortsätta ligga på en 10-15 flaskor.
Sedan har vi vår egen hussnaps, Zumens Aquavit, som Palle destillerade år oss. Där ingår bl.a. en Gueuze jag blandade redan 2003. Det är fantastiskt att en del av spriten innehåller den sista brygden från Oud Beersel.


Fat-leverans från Nynäshamn.
Fina flasköl!

Här hittar ni menyn på hemsidan.

ATOÖ; Häromveckan var det live-musik inne hos grannen Skeppsbaren, kommer ni att sätta upp någon scen på Zumen!
STENE; I nuläget finns inga sådana planer. Vi kör med musik i högtalarna istället.
ATOÖ; Varför ska det prompt spelas musik på många krogar? För mig som hörselskadad så spär detta på "oljudet" än mer i en redan bullrig miljö. (OBS Inte något som är specifikt eller extra just på zumen)
STENE; Jag skulle inte kunna ha en krog utan musik. För mig faller då hela stämningen eftersom musik är en oerhört stor del av mitt liv. Vi får även mycket komplimanger på musikvalet och det var riktigt skönt att få sätta en egen prägel på Zumen även med musiken.
Sedan får man ju ha i åtanke att lokalen är ölhallsbullrig i sig och att man inte kan spela starkt när det är mycket folk. Så sorlet får helt enkelt ta över vid dessa tider.


ATOÖ; När jag besökte nya Zumen första gången - dagen efter premiärdagen - så hängde det fortfarande två stycken tjock-tv-apparater i lokalen, de är nu borta. Inga nya jättelika platt-tv-apparater där ni kan visa veckans sporthändelser?
STENE; Nej! Vi vill att folk skall umgås och ha trevligt utan något som stör.



ATOÖ; Gästerna? Jag känner igen många från Akkurat, dyker det upp några gamla gäster och vad tycker de i så fall om NYA Zumen? Visst är det så att den nya ledningen på krogen lockar många som annars aldrig skulle söka sig till en krog med det utbudet?
STENE; Många stammisar - både från gamla Zumen och från Akkurat. De gamla Zum-gästerna verkar uppskatta att kommit in med nya friska tankar och idéer.
Det har också varit enormt mycket gamla kompisar och musiker inne.
Alla har varit väldigt positiva över att vi taget över och önskar oss lycka till.
Det känns jättefint.



Ölhundar! Hundgäster är välkomna i Bakfickan.
Jag besökte den gamla krogen första gången för 2-3 år sedan och det skapande inget behov av återbesök, men sedan Stene tog över har jag besökt stället vid flera tillfällen. Och fler lär det bli, för jag trivs, både med sällskapet, miljön, maten och ölen går ju an.

Jonas, Kökschef

Bakre matsalen


Den stora matsalen längst in i lokalen används inte i nuläget, men kommer givetvis att användas på något sätt i framtiden.


Som jag tidigare skrivit - en härligt klassisk kroglokal, med stora ytor och utvecklingspotential. Jag lär inte bli stamkund, men definitivt återkommande gäst.

Stort tack till Stene för samtalet och svaren! Alltid lika kul att träffa och snacka öl och kultur med dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar