tisdag 19 september 2017

Alf besöker - Systembolagets nya butik i Sthlm City


För en tid sedan fick jag en inbjudan till en förhandsvisning av Systembolagets nya butik.
Denna butik, som öppnar imorgon onsdagen den tjugonde september klockan 10.00, kommer att ha sina lokaler i direkt anslutning till T-Centralens uppgång mot Sergels Torg, under Åhléns City, vid Hemköp och Urban Deli.


Det är i sig inte en ny butik, utan butiken som tidigare låg på Klarabergsgatan har flyttat in mer centralt. Denna nya lokal har både större butiksyta och lagringsutrymme, plus att det finns mer genomtänkta arbetmiljölösningar på varumottagning och lager.

Butiken är utformad i enlighet med systembolaget nya butikskoncept, som hade premiär i Uppsala 2015. Med denna butik så finns numer tio stycken butiker som är utformade efter samma koncept, som har finjusterats lite sedan första försöksbutiken.
Tanken är att ca tjugo butiker per år skall implementeras helt i detta koncept. Några butiker har ju redan börjat styra om till denna modell.

För oss som handlar öl på systembolaget så innebär denna förändring en lite tydligare skyltning bland ölhyllorna. Precis på samma sätt som sökfunktionen på nätet utvecklats att innehålla fler filter för att jag lättare ska kunna hitta vad jag söker.

Just hyllorna har fått en liten justering, vad gäller färgen, för att skapa lite större kontrast med produkternas etiketter så är de numer svarta. Även skyltarna med info om vad som finns i hyllsektionen har fått ny design för att tydliggöra innehållet, svart text på vit botten.

I dessa butiker finns också en renodlad uthämtningsdisk, i detta fall placerad utanför kassorna (inte inne i butiken som det var i början). Där går det även att köpa presentförpackningar och alkoholfria drycker.
uthämtningsdisken

Där finns dessutom en liten kundterminal, en Ipad där kunderna kan logga in på hemsidan för att kontrollera sina existerande och/eller lägga ny beställning.
Uthämtningsdisken skall alltid vara bemannad, åtminstone på så vis att någon i butiken (i närheten av disken) har som sin uppgift att sköta detta. Inget nummerlappssystem, men om det visar sig vara nödvändigt så kan det komma att införas. Fördelen med denna disk är att de beställda varorna inte står ute på det stora lagret utan i direkt anslutning till uthämtningsdisken, mindre letande efter varor.

Det är inte någon vinkällarbutik, men de kommer att det stora sortimentet just under.

Under visningen så fick vi - jag plus ett 20-tal tappra dryckesskribenter (ingen jag kände igen) - även tre olika alkoholfri öl och mat-kombinationer under ledning av systembolagets dryckesexpert Oskar Henriksson.
Oskar och de tre maträtterna.

Till den tyska IPAn serverades goda Abborre-bollar, till den vegetariska Jordärtskocks/Umani-kreationen fick vi en tysk lager och till Weissbier fick vi en rågbrödsmacka med ?? (tupp?), bondbönor och pepparrotskräm. Jag gillade den vegetariska anrättningen bäst, men inte kombinationen med ölen. Testade att köra IPA med den också, det funkade mycket bättre.

Jag pratade med butikschefen om den nya geografiska placeringen, närheten till "plattan" med dess historia som tillhåll för missbrukare (det har ju minska sedan ombyggnaden). Men den tidigare butiksadressen var minst lika utsatt ur den synvinkeln.
På min fråga om det kommer att dyka upp några kylda drycker i sortimentet blir svaret givetvis nekande. Men när jag föreslår att de ska installera kylar för det alkoholfria sortimentet, så blir det mer intressant, en idé värd att fundera vidare på.

Jag kommer inte att besöka butiken regelbundet, jag har andra innehållsmässigt likvärdiga butiker på geografiskt mer närliggande håll. Rör jag mig i City så är fortfarande vinkällarbutiken i PK-huset den bästa. Men som ett alternativ till butiken borta på Drottninggatan så är den ett för mig i ett bättre läge. Närheten till tunnelbanans alla linjer och pendeltågen ger den givetvis ett bra utgångsläge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar