tisdag 22 augusti 2017

Blandade ölfoton - sommaren 2017


Sommaren 2017! Jag är ju i min natur inte någon stor sol- och värme-dyrkare, men denna sommar har i mitt tycket varit lagom varm. Och det har fallit lagom lite regn (även om planeten nog skulle behöva några droppar till).
Det som varit ut över det vanliga med denna sommar (vädermässigt) har istället varit vindarna! För visst har det blåst mer än vanligt, eller? Inga orkanstormar, men hård vind mest varje dag.

Men jag är ju inte här för att skriva om sommarvädret utan om alla mina sommarbilder. Många foton blev det, både inne och ute, hemma och på krogen. Nästan lika många öl har avnjutits och sommaren är inte ens slut än.

Helgas eko-brygd från Qvänum

Kongero 2015, en Svelgare från Uppsala!

Return of the Nitro!

Gjutjärnsöppnare i brytläge och motsol...... i flaskan en gammal dansk-rysk kejsarstout.

Ständig solnedgång i landet Fatamorgana
Till mörka öl använder jag gärna kamerafiltret "Dynamisk monokrom" - svart-vitt kallar jag det för.
Bee Cool and Hard!
Att belysa ljusa öl underifrån ger ofta en härlig effekt.
Upphällning i underljus!
Alf tycker om Saison, självklart måste Alf ha ett bryggeriglas från sitt favoritbryggeri!
Nytt bryggeriglas - gissa bryggeriet....!

Session-IPA på Månen
När jag sitter vid bardisken på Omnipollos Hatt så är det lättare att hålla kolla på upphällningen.
Upphällningspaus på Hatten!
Morgondagens bryggeri har jag följt länge, men först nyligen fick jag tag på en av deras öl - en riktig Hipster-öl! Folkölstyrka (köpt på Folkölsbutiken på Hornsgatan), med både riktigt bröd och jästkultur från surdegsbröd, givetvis är den ekologisk.
Hipster-folkis!


Mitt första besök i denna butik som ligger några stenkast från Akkurat.

Apropå nya ölglas - jag har länge längtat efter ett eget Sierra Nevada-glas, via Barshoppen så fick jag äntligen tag på ett. Visserligen i formen "Shaker", men det funkar ju för att dricka Pale Ale ur!
Svävande kapsyl......
I samband med beställningen av ovan avporträtterade shaker-glas inköpts också ett glas från Great Divide. När det testades så kom min gamla nyckelrings-kapsylöppnare (gåva från Manker) från samma bryggeri väl till användning.
Dags att bryta upp!


Yeti upphälld i nya glaset


Nu var inte Yeti den enda stora, starka och mörka ölen som testades i sitt bryggeri-shakerglas.

Stone Brewings Imperial Russian Stout kryddad med Chai, från 2015! Tyvärr så har jag bara en flaska kvar av den!
Äkta belgisk trappist-tripel, i bryggeriglas!

Sensommarens första fredagspub i kyrkan i Sundbyberg bjöd bland annat på dessert i form av Tryffel rullad i bryggeriet egen Lasse i gatan. Jag valde att dricka husets egna small batch-tripel till, en gudomlig kombination!
With cherry on the side!
Mycket gott har jag ätit och druckit i sommar!

I samband med mitt besök i Sundbyberg så svängde jag givetvis förbi Nybergs Torg, fick tyvärr en lite obehaglig överraskning där.
Ny regi!?
Nya stället verkade inte vara igång än, men det stod Gränges på sidan av huset, kanske ny sponsor.....

Vad händer nu när sommaren går över i höst?
Planering pågår inför årets SBWF, det kommer troligtvis innebära en återkomst av gästbloggaren.
Inventering pågår också av ölgarderoben (listar den på Untappd), bör kunna generera ett inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar