torsdag 13 juli 2017

Med fokus på ekologisk öl - ni missade väl inte Norrlands-Pizzan?

Jag skrev ju ett inlägg tidigare, inför att Chiara Organica under en begränsad tid skulle bakas, den 15 juni var jag en av de som fick testa lite före, hos Pizza 800 grader på Sigtunagatan i Stockholm.


Receptet!
Trevligt evenemang även om den vanliga dryckesmenyn nu var utbytt mot ett enda alternativ, ett eko-bira med skruvkapsyl!

Värdparet från Spendrups
Men den funkar väl som lättsam måltidsdryck, även om den i egentlig mening inte tillför något som smakkombination.
Pizza och öl!

Det var en del mingelgäster på plats i den varma lokalen under kvällen.
Evenemangsvimmel!
Kvällen till ära bakades enbart en pizza, Chiara Organica. Det blev nog rätt många pizzor bakade misstänker jag.
Nästan färdig!
Jag fick med mig två stycken slices i en låda hem, nice att dricka finöl - Paljas Saison - till denna goda pizza.
Hemma på loftgången med en öl!
Inte ett kostråd som min dietist rekommenderar.
En pizza om dagen!
Jag höll på att missa att käka pizzan "på riktigt" under den begränsade tiden den serverades, men någon dag innan slutdatumet (22/6-2017) så kom jag slutligen iväg för mitt tredje besök på pizzerian 800 grader.
Medans jag väntade på min pizza så testade jag deras husöl på fat; Menabrea 1846, det var min hitintills enda negativa upplevelse på denna krog. En riktigt menlös medelhavsindustrilager. Men deras flaskutbud är ju klart godkänt.

Också denna gång så valde jag takeaway.
Och återigen blev det en belgare (från Belgoklubben) som fick agera måltidsdryck.
Jubileumsöl från Rulles!

Bara halva kvar

Bra pizzaöl!


Bra initiativ av Spendrups att göra pizzadeg på restprodukter från bryggning. Känner ingen påtaglig ölnärvaro i degen, men pizzan är god, framför allt i samarbete med öl av belgisk karaktär som jobbar mycket bra ihop med den kryddiga tomatsåsen.

Förhoppningsvis kommer den igen, enligt uppgift så finns det tillräckligt med drav för att baka många pizzor. Fram tills dess så kan Chiara Organica avnjutas närmast på musikfestivalen Way out West, då finns ju Norrlands Guld ekologiska lättöl som dryckesalternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar