måndag 10 april 2017

Alf besöker - Växjö Ölfestival 2017, min första dag i Växjö.....

Ny byggnad vid stationen som drog tills sig resandes nyfikenhet.


Jag kommer att lägga upp min rapportering från årets ölfestival i Växjö på ett lite annorlunda sätt än tidigare år. Detta inlägg kommer inte handla om själva festivalen, utan om mina upplevelser under min första dag i staden. Ett inlägg som enbart i förbigående omnämner öl. Det blir ett eget inlägg specifikt om själva festivaldagen.


Detta år (mitt fjärde år som stamgäst på Kök 11) hade jag bokat in två nätter i stan och dessutom lyckats ordna smidigt boende hos bekanta ute i Teleborg (inte Trelle.....). Det visade sig bli några väldigt turbulenta dagar, fyllt med blandade känslor och kast fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan.


Så här i efterhand så framstår ju beslutet att åka ner till Växjö tidigt på fredagsmorgonen (07.21 från Sthlm C) som ett klokt beslut. Tågresan ner gick utan problem och Bosse (min värd för helgen) mötte mig på sin cykel vid stationen, och tog hand om mitt skrymmande handbagage för transport hem till min tillfälliga härbärge.


Solen sken, som vanligt, över Växjö även om det inte var någon sommarvärme. Jag återbekantade mig snabbt med stadens centralare delar. En fråga uppstod när jag promenerade utmed Klostergatan, varför har Ur & Penn en uteservering? Förklaringen till detta kommer i nästa inlägg.


Men vid tolv-tiden så gjorde sig magen påmind, lite lunch skulle inte skada. Svängde förbi en lokal som jag tidigare besökt, dock utan att äta. Kafé Deluxe har ett KRAV-märke (av tre möjliga), vilket signalerar bra tänk i mina ögon. Där serverades denna dag Slottsstek, något som jag inte ätit på många år. Deluxe har ett hyfsat ölutbud, men till denna lunch valde jag kranvatten.


Efter den välsmakande lunchen bestämde jag mig för att lämna city och söka mig ner till sjön, för att kunna njuta än mer av det vackra vårvädret. På vägen dit såg jag skyltar som propagerade för Glasmuséet, och jag gillar ju glas! Efter en kort sväng förbi IOGT-NTO så svängde jag upp förbi Utvandrarnas hus och letade reda på entrén till Kulturparken Småland.
I direkt anslutning till huvudingången ligger det en Sushi-restaurang. Normalt sätt så skulle detta inte locka mig mer än nödvändigt. Men också denna restaurang skyltade med ett KRAV-märke!
När jag väl kom in i bardelen så insåg jag att utöver det ekologiska tänket så fanns här också ett bra öltänk. Flera riktigt bra flasköl, plus några fatöl, som just då innehöll bland annat Fatamorgana!


Jag pratade kort med personalen om möjligheterna att få en sittplats där om jag kom in på lördagskvällen. Det kunde nog vara rätt fullt där en lördagskväll och utan bokning skulle nog chanserna vara rätt små. Jag gjorde trotts detta ingen bokning, tänkte att om matdelen är fylld så kanske jag kan stå i baren och ta en öl bara.
Efter det så köpte jag biljett till det tredelade muséet, Smålands historia, Utvandrarnas Hus och Glasmuseum för 80 kronor. Det skulle visa sig vara en mycket god investering, samtliga hade mycket intressant utställningsmaterial. Jag avslutade mitt besök efter att ha gått igenom Utvandrarnas hus och vände tillbaka in mot city. Jag tänkte sätta mig i stationshuset och kolla igenom mailen innan jag nyttjade mitt nyinköpta busskvitto för länstrafiken och åka hem till Teleborg.


Väl inne i väntsalen så hittade jag inte min surfplatta i väskan, panik uppstod och jag rusade tillbaka till muséet (nu den korta genvägen via bron över tågperrongerna). Men panikkänslan förstärktes än mer när jag inte lyckades hitta den där, trots god hjälp av personal både på muséet och restaurangen. Återvände hastigt (samma gångväg som när jag första gången lämnade lokalerna, utan att hitta plattan utmed vägen!?).
Kunde jag möjligtvis i mitt förvirrade sinne lagt ifrån mig plattan på bänken i väntsalen!? Så j-a korkad kan väl inte ens jag vara, eller? Men den fanns inte kvar där i alla fall, inte heller i lost & found delen.


Helt plötsligt hade min helg i Växjö förvandlats till en potentiell krishelg. Jag lämnade namn och telefonnummer både hos muséet och resecentrum, utan att egentligen ha någon förhoppning om att någonsin återse min kära (fotofyllda) surfplatta igen.
Jag insåg att jag kanske skulle polisanmäla förlusten, för även om den var spärrad med pinkod så är ju det långt ifrån helsäkert.


Att besöka den lokala polismyndigheten en sen, klockan var nu kvart över tre, fredagseftermiddag var inget som jag någonsin haft på min bucketlist.
Kösystemet var trots allt inte överfyllt, bara tre nummer före mig......


Medans jag sitter och väntar, så plockar jag upp mobilen och startar upp Facebook. Ganska snart dyker det upp ett textinlägg av en ölbekant i mitt flöde. Något väldigt konstigt ska ha hänt i Stockholm alldeles nyligen.....
Det han skriver låter så absurt att jag nästan avskriver det som "fake news". En snabb google-sökning gör dock gällande att det verkligen hade hänt något obehagligt i min hemstad!


Plötsligt så känns min förlorade platta väldigt obetydlig och jag lämnar polishuset (utan att gjort någon anmälan), helt omskakad av denna skrämmande nyhet. Jag fick kontakt med helgens värdinna Fia, som kom och hämtade hem mig med bil.


Via SMS så spred jag upplysning om min situation till de nära och kära som eventuellt inte var helt insatta i min geografiska vistelse denna kaotiska fredag. Via Facebook-sida kunde jag också markera mig själv som "säker" och se att alla mina vänner gjorde detsamma.
Under resan ut till Teleborg så fick jag dessutom positiv telefonkontakt med min lilla storasyster (som inte är med på Facebook).
Men tankar började snurra i huvudet, hade jag verkligen lust att gå på ölfestival nästa dag?


Det blev en härlig kväll med nya vänner i tryggheten ute i förorten, tillsammans med värdparet Bosse & Fia. och ytterligare en gäst från Stockholm, Carola från Nynäshamn. God mat och några burköl och Bosses ölkyl, plus en härlig japansk Nikka-whisky.


Under natten så insåg jag en sak, om jag istället hade spenderat denna kväll ensammen på ett hotellrum, hur hade det funkat? Sällskapet räddade i mångt och mycket min fortsatta helg i Växjö.
Lördag morgon i Teleborg
När jag vaknade (tidigt som vanligt) på lördagsmorgonen så hade ett visst lugn infunnits sig i mitt huvud och jag var nu helt inställd på att fullt ut avnjuta det som festivalen och stadenhade att bjuda på denna helg.


Mer om festivalen och upplösningen av platt-problemet och mysteriet med Ur & Penns uteservering, återkomsten till Stockholm med besök på jubileumsfirande Omnipollos Hatt, kommer i nästa inlägg.
Bosse, Alf, Fia - söndagsmorgon!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar