torsdag 2 mars 2017

Alf besöker - inför öppnandet av Mikkeller Bar Sthlm

Första tavlan på väggen

Mitt senaste besök på Mikkeller Bar var sista helgen som de höll öppet i Vasastan och det var väldigt länge sedan. Inlägget som jag skrev om det besöket är det enskilda inlägg som hitintills genererat överlägset flest sidvyer (drygt 3000 stycken).

Under våren 2016 så började det florera allt tydligare rykten om att Mikkeller Bar skulle köra igång snart igen i Stockholm. Hösten 2016 pekades ut som ett definitivt startdatum, och en adress i närheten av Humlegården dök också upp, men hösten kom och gick och lokalen på Brahegatan såg långt ifrån färdig ut. Inga glasklara uppdateringar skedde förrän i början av 2017, då mars månad pekades ut som ett slutgiltigt datum. Nu är det mars och på deras Facebook-sida har jag under senare tid kunnat följa framstegen med renoveringen av källarlokalen på Brahegatan 3-5. Några av mina bloggarkollegor skrev inlägg och intervjuade delar av personalen.
Jag tog givetvis kontakt för att få möjligheten att genomföra ett studiebesök inför själva öppnandet. Jag fick snabbt och positivt svar från Emily Meurer, barmanager på Mikkeller Bar Sthlm. Trots hennes förvarning om att baren fortfarande var en "construction-sight" så bokade jag in ett besök redan denna vecka.

Samma dag hittade jag - på Instagram - ett datum som verkade komma från säker källa, lite dryg tre veckor bort bara! Och mycket riktigt - senare samma dag (1 mars) så dök följande bild upp på Brill & Co hemsida.
Banner lånad från Brills hemsida


Fruktrester kvar på uteserveringen....

När jag väl anländer till Brahegatan så ser det ut som det gjorde sist jag smög förbi och försökte tjuvkika in i lokalen. Nu var fönstren övertäckta med brunt omslagspapper, men det framgick ändå att det pågick verksamhet på insidan. Lokalen är ju en halvtrappa ner och genom en halv öppen dörr skymtade jag Emily (som jag hade sett bild av).
lite på glänt.....
.....nästan helt öppet!

Men som en sann vampyr-gentleman så väntade jag tålmodigt utanför, efter att jag skickat ett sms för att meddela min ankomst.

Äntligen på insidan!
Emily är ju ursprungligen från Trump-land och pratar företrädesvis amerikanska, men vi lyckas ändå genomföra en hyfsat samtal i den bullriga barmiljön, för det är ju än så länge väldigt mycket kvar att göra innan de slutligen öppnar.
Hennes titel i denna organisation är barmanager (barchef på svenska), vilket ju är ett snäpp upp från det jobb hon hade på Mikkeller Bar Stockholm Vasastan (de sista 4 månaderna jobbade hon i baren). Men innan dess har hon en gedigen (visserligen amerikansk) bakgrund som "barwench" på ett antal olika restauranger/pubar over there.

Även om det fortfarande pågår en hel del stora byggarbeten i lokalen så finns ändå redan en tydlig Mikkeller-känsla. Lokalen är större än den på Döbelnsgatan, men fördelat över två rum. Till och med toaletten är större, i alla fall den som även kommer att härbärgera en pissoar, dvs herrtoa. Förutom några väggfasta bänkar så finns inga egentliga sittytor eller bord utställda än, men enligt Emily så ska inredningen vara i klassisk Mikkeller-stil.

Även i köksregionerna pågår febrilt arbete med att renovera och installera. Just det faktum att det nu får eget fullt utrustat kök är ju en förbättring i jämförelse med tidigare lokal. Vad jag förstår så kommer det initialt röra sig om enklare rätter, plus att någon form av samarbete kan komma att ske med lokal pizzeria. Jämförelse görs med hur det funkar i baren på Victoriagade i Köpenhamn, där Öl & Bröd tydligen sköter mathanteringen. Men lunch ska tydligen serveras.

Takarbete bakom bardisken

Bardisken med Emily i änden.

Stora toan - för herrar!

Efter en stund dyker även barens dryckesansvarige upp, också det en bekant ansikte från Döbelnsgatan (och ibland på Hökensgata). Daniel Johansson säger att utbudet bland fat och flaskor kommer att gå i samma koncept som tidigare, några Mikkeller men även många gäster, inga humletrötta importerade IPA här heller.
Vi pratar en del om personalstyrkan, på Instagram (mikkellerstockholm) så har förutom Emily och Daniel också kökschefen Timmy namngivits och avbildats. På min fråga om det kommer att dyka upp några gamla bekantskaper i den nya baren så får jag indikationer på att så blir fallet.

Under mitt besök upptäcker jag en lokaldetalj som i värsta fall kan leda till problem om nödutgången måste användas ( 😗😙 ). På vägen så passeras nämligen detta rum, som just nu verkar agera fikarum för byggjobbarna.  Det skulle ju kunna få folk att stanna upp och fundera på om det ska sno med sig något fat.....
Fatrummet, snart bakom galler (behind bars.....)
Tjugofyra (24) kranar, ett gäng flaskkylar och ett litet krypin i källarmörkret där finare flaskor långtidsförvaras.

Mitt första intryck av byggarbetsplatsen är ändå positiv, det finns god potential. Just källarperspektivet gör att jag funderar hur mycket dagsljus det får in genom fönstren.
Även om förväntningarna och förhoppningarna är extremt höga bland Stockholms (hela sveriges) ölnördar, så tror jag att det finns goda möjligheter att detta blir minst lika bra som i Vasastan.

Jag är glad att de återigen väljer att undvika hipster-söder, även om brats-östermalm känns lite mindre bra än Vasastan för min del. Men det finns hyfsade kommunikationsmöjligheter, Östermalms T-banestation ligger fem minuters hastig promenad bort, ett antal bussar (bland annat 54 och 2) passerar i närområdet. Även om Brahegatan är en liten obskyr gata, så har ändå området potential. Några korta stenkast från Mikkellers lokal så ligger Bishops Arms Linnégatan, Humlegården och Östermalms saluhall (både den nuvarande och den gamla som renoveras just nu).



Thanks to Emily for setting up this pre-visit - I won't bug you for a while now ;)!
Stort tack även till Daniel!

Lördagen den 25 mars 2017 se till att markera den dagen ordentligt i kalendern, jag kanske kommer medverka vid själva öppnings-eventet denna gång. Förra gången avvaktade jag tills två dagar efter öppningen, lite mindre trängsel då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar