tisdag 21 februari 2017

Alf besöker - Malmö 2017, Bryggeribesök

När jag satt hemma och planerade inför resan så fanns ett bryggeribesök med i planerna i tidigt skede, det bokades in till torsdagen den 16/2. Något senare dök ett annat bryggerinamn upp som tänkbart besöksobjekt, när jag såg några bilduppladdningar på deras Facebook-sida.
Bild lånad från Lilla Ölfabrikens Facebook-sida. Fotat av Jakob Thomsgård
Kontakt togs via Facebook och dag bestämdes till onsdagen.
Mindre än en veckan innan avresa så dök det upp en inbjudan från en välbekant bryggmästare som då var på besök i Stockholm. Deras bryggeri ligger en bit utanför Malmö, men ändå inom rimligt avstånd. Även i detta fall lyckades vi hitta en dag och klockslag som passade alla inblandade.

Dessutom fanns det tidigt i planeringen en önskan att ta en kort halvdagsutfykt över bron till Köpenhamn, där hade jag tänkte att besöka Nørrebro för en fredagsbrunch. Förhoppningar fanns även om att hinna med ett besök hos någon Mikkeller Bar, men på grund av hälsoskäl och logistikproblem så avstod jag från det.

Vid mina tidigare besök i Malmö har jag nästan uteslutande rört mig i innerstan - hamnområdet och gamla stan. Detta år så vågar jag redan under min första dag besöka ett för mig helt nytt område en bit utanför min safety-zon. Sofielund närmare bestämt, när jag tittade på kartan så såg jag att Rosengård nämns i direkt närhet. Men lite förortskultur är ju aldrig fel och bussen fortsatte ju mot mot bland annat Käglinge/Oxie, där gamla vänner bor.

När jag väl hoppade av bussen vid hållplatsen Sofielund (på Lönngatan) fick jag lov att använda mig av Google maps för att säkerställa snabbaste vägen.... Men resultatet blev inte fullt ut tillfredsställande, som vanligt när jag använder denna kartservice. Men en promenad runt Pågens jättelika industrikomplex och jästbutik var faktiskt rätt underhållande. Men när jag väl närmade mig adressen jag fått dök det upp allt fler bil-relaterade industrier - verkstäder och tvättar primärt.
Vad som var än mer oroande var att när jag väl hittat själva lokalen så fanns där inga indikationer om att där fanns något bryggeri med namnet Lilla Ölfabriken, det ända jag såg var en liten skylt på väggen som indikerade att South Plains Brewery skulle finnas i närområdet.
Några nyheter är på väg, bland annat en folköl.

Men till slut tittade bryggaren Jakob Thomsgård ut genom en dörr på samma byggnad och hälsade mig välkommen in bakom dörren som är märkt med ett helt annat företagsnamn. När jag väl fått på mig skoskydden fick jag även skaka hand med ägaren Patrik. En rundtur på ett bryggeri är oftast den andra lik, Ölfabriken skiljer sig inte mycket från de bryggerier jag tidigare besökt. Samma eller liknande utrustning, renheten och stall/amoniak-doften - men just doften är inte lika påträngande här.




Ett skäl till min önskan att besöka just Lilla Ölfabriken var att de är ett av få svenska bryggerier (enda hantverksbryggeriet vad jag vet) som har hela sin produktion KRAV-märk.
Under mitt besök så pratar vi om råvarutillgång, kundernas efterfrågan och distributionslogistiska problem/lösningar.
Bland bryggeriutrustningen fick de utökning för ett tag sedan (se lånad bild ovan).

Ölfabriken har i nuläget tre stycken öl på systembolaget, ska finnas i Malmö (jag såg dem i Hansa-huset), men går också att beställa styckvis till andra butiker runtom i Sverige.

Snart fick jag också den logiska förklaringen till varför South Plains logga figurerade på fasaden till byggnaden. Lokalen är ju ursprungligen deras, numer huserar amerikanen Jeffrey Brown next door och när jag ändå var i faggorna så passade jag på att snacka också med honom.
South Plains har ju under sin femåriga livstid dragits med en del kvalitetsproblem, men Jeffrey säger sig ha hittat källan och därefter åtgärdat dem. Jag har stundom råkat ut för några riktigt usla (felaktiga) öl från bryggeriet, vid några tillfällen har jag fått oönskad öldusch (gusher), men den APA som jag testar medan vi sitter på hans kontor och snackar är utan problem, klart godkänd.


Även South Plains öl finns lokalt och går att beställa styckvis.
Jag testade senast en samarbetsöl som Jeffrey gjort med Funkyland Fermentationist, en sour brown ale vid namn Mister Brown Sour Cherry (finns inte på systembolaget än), klart godkänt betyg från mig.



Dagen efter var det dags att tillfälligt lämna Malmö, ta tåget till Landskrona och besöka Brekeriet. När jag väl satt på tåget så kom jag på att jag borde ha tagit "Pågatåget från Malmö" istället, men det fick bli i motsatt riktning istället.
Väl framkommen till Landskrona Station så insåg jag att jag återigen skulle behöva förlita mig till Google Maps, trots att jag fått en översiktsbild via mail från Christian om hur jag skulle gå. Men när jag väl hittade gång- & cykelvägen (utmed rälsen) så var det ju nästan raka spåret.
Jag stötte på några lediga lokaler i närområdet, typiskt tillhåll för de lokala graffitikonstnärerna.

Ödehus på den skånska slätten.
 Men via COOP FORUM så hittade jag slutligen fram till denna byggnad.
På den stora porten satt denna lilla skylt.
från universiteten i Wollaballoo i Australien.

Insidan är enorm, jag har inte besökt Brekeriets gamla lokaler men misstänker att detta har en lite annan dimension.
Gott om utrymme!

My precious, men utan Organic......
Varan-teatern ger!
Tord Yvel och Romeo Olsson är två karaktärer från humorgängen VARAN TVs illustra samling.

Bryggmästaren Christian Ek
Det var bara Christian av bröderna Ek som var i tjänst denna torsdagsförmiddag, men han är ju också klart bäst i brödraskaran.....

Den nya lokalen är enorm, högt till tak och gott om golvyta. Dessutom håller det på att ordningställa en ny avskärmad hörna - där ska det gamla bryggverket från Staffanstorp stå, med sina Brett-kok.

Även med Christian blev det snack om ekologiskt, det är ju numer certifierade och har flera av sina klassiska produkter ute i handeln med tillägget Organic, jag vill mena att Brekeriet Organic Saison är snäppet bättre än den ursprungliga konventionella. Men det mesta i deras produktkatalog är ju av god kvalitet och smak, till och med Cassis!

Resan tillbaka till Malmö gick med Pågatåget (delvis på att det inte fanns något SJ-alternativ!?), en något längre restid, men klart inom mina givna tidsramar.

För jag hade ju något inplanerat för denna eftermiddag, ytterligare ett bryggeribesök - denna gång i Chokladfabriken!
Men det kommer i nästa inlägg!

Stort tack till Jakob, Patrick, Jeffrey och Christian för besöket!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar