måndag 30 januari 2017

Nöjesguidens Ölmässa 2017 - hur var det?


Klockan 13.00 så släpptes de första besökarna in förbi skynket framför utställningslokalerna i hotellfoajén på Nordic Light Hotel.
Jag tog min vanliga rekognosceringsrunda och hälsade på hos alla utställare - utom uppe på Pang-hyllan där Roslags Näsby fortfarande monterade för fullt.

Efter att ha lovat Robin att han skulle få servera mig årets första smakprov så vandrade jag vidare och köpte istället mitt första glas hos Brutal Brewing, Tail of The Wail 0.5%, en stabilt smakfull alkoholfri veteale.
Alkoholfri Veteale från BB
Men visst återkom jag (flera gånger) till Robin hos Gamla Enskede, där fanns ju även Peter från PKLK.
Acidum fr PKLK och Enskedes belgare.
Swedish Brewing hade några nyheter med sig, jag testade deras svarta lager, bara ok.
Bläck Lager hos Viggo.
Nordic Kiwi hade ju fjolårets bästa festivalöl, Champagne Supernova, men den var tyvärr inte med i år. Testade deras Gone Native istället - men den funkar bara näs(t)an. En bärs brygd med enbär borde ju kunna funka, men inte för min del.
Juniper Berries, den doftar gott men smakar sådär.
Men Poppel hade med sig en Imperial Pilsner som de bryggt tillsammans med Malmö Brewing i år - kunde den matcha Supernova 2016?
Första smakprovet gav mersmak, men knappast lika bra som Champagne. Förhoppningsvis blir det återtest av den i full skala under mitt besök hos Taproom i Malmö senare i år.

Lagom rökig gotlänning
En annan favorit under 2016 var onekligen Värmdös Skärgårdsprojekt 001, Elda Tryffelsaison. Ingen ny öl ur den serien med i deras monter i år, men väl 003 Fil the Lingon som släpptes i somras.
Do I Fil It? Yes I Do!

Ett av ölmässans två icke-svenska bryggeri fanns representerade i Sigtunas monter, Bronx har funkat sådär för min del tidigare - deras Winter Pale Ale with Spices var väl lite bättre än de jag tidigare testat. Inte överdrivet kryddig dock.

Trevlig Vallon-öl från Åre!

IIPA från Västerås!

De blev några rejält mörka och starka rackare också.

Noir från Stockholm
Favoriten fanns i Poppels monter, tack vare importören Beer Me så bryggs numer denna goding hos dem nämligen.
Numer brygd i Sverige!
Körde en paralell-test med några helsvenska "favoriter", två från flaska och en från fat.
Lite väl mycket skum och lakrits - vart tog chokladen vägen?

"Lasse i gatan" från Sundbyberg, Chili Stout från Nordic Kiwi och Svartsö Stout från Värmdö.


Svartsö med skärgården i bakgrunden.
Återtestade även Nut Smugler, Sigtuna samarbetsbrygd med Bronx, en mycket trevlig liten sak det!

Jag var där under fredagseftermiddagen, rätt glest bland besökarna, men några bekantingar dök upp.

CC flaggar för Ölpodden!
Ölpodden/CC har ju utökat sin verksamhet till att även innehålla ölsnack i skriftlig blogg-form, än så länge i liten skala men mer ska komma.

På förhand så fanns det vissa saker jag sett framemot extra mycket, allra mest var att få testa den nya svenskbrygda Imperial Biscotti Break, att Jeppe Jarnit-Bjergsö dessutom var på plats gjorde det ju bara än trevligare.

Suddig Jeppe......

Sammanfattningsvis så tycker jag att årets mässa har varit ok, lite färre utställare och vart tog Pang Pang vägen? Dyra kapsyler (drickabiljetterna kostade nästan 30 kronor/styck), men för en kapsyl så serveras rätt stora smakprov - för stora för min del.
Det var väldigt glest bland besökarna de timmar jag spenderade där, färre än tidigare år. Mindre trängsel vilket underlättar för oss besökare, jag misstänker också att antalet ökade under fredagskvällen - men då hade jag annat för mig.

Men mer om det i kommande inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar