måndag 23 januari 2017

Med fokus på ekologisk öl - försäljningsstatistik för 2016



Försäljningen av ekologiska produkter hos Systembolaget ökade kraftigt under 2016, det visar deras sammanställning som finns på hemsidan.

Jag har även i år primärt siktat in mig på försäljningen av eko-produkter i allmänhet och eko-öl i synnerhet. Kan hända att jag hittar mer intressant att skriva om när jag gräver djupare i statistiken.

Jämför jag med siffrorna från 2015 så har försäljningen ökat med 33%, ölen har ökat med 69% från 2015! Vinet är fortfarande den stora eko-motorn, eko-vinerna står för nästan 30% av den totala vinförsäljningen under 2015, eko-ölen ligger med sina drygt elva miljoner liter sålda på knappt 9% av ölmarknaden. På ölens topp 100-lista så finns 7 stycken eko-öl, samtliga producerade i Sverige.

Carlsbergs Hof Organic har minskat sin försäljning men är ändå den av eko-ölen som ligger högst upp på listan - en trettonde plats, med nästan fyra och en halv miljoner liter sålda under 2016.

Bloggar-kollegorna Portersteken och Karlströms Malt har bägge skrivit om statistiken, men ur lite andra infallsvinklar.

Här finns det inlägget jag skrev om eko-försäljningen 2015.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar