måndag 30 januari 2017

Återbesök på Nynäshamns Ångbryggeri

Ölbricka med två porter och två stout.

I fredags var det temakväll med Porter och Stout på bryggeripuben i Nynäshamn.

Tjockhult
Jag valde därför att lämna Nöjesguidens Ölmässa och sätta mig på pendeltåget söderut.
Förutom Porter och Stout utlovades också mat, tillagad i pubköket av Daniel Jernberg, som till vardags är kökschef på  Restaurang Kroken (bryggeriets externa bryggpub). Daniel bjöd på en Portergryta med potatis och rotselleripuré, rårörda lingon samt pressgurka.

Portergryta från Kroken!


Både små och stora grytor på spisen

Jag tog in en Tjockhult Tjinook medans jag väntade på maten, men den fick även figurera som måltidsdryck då maten snart levererades. Inte den ultimata kombinationen - men det fick gå.

Efter maten var det dags att testa några av kvällens mörka öl, min bricka innehöll Sotholmen Stout (fanns även extra), Smörpundet Porter, One Off Imperial Stout och Åhh, Honey Honey Porter. Den sistnämnda var det absolut sista fatet av samarbetsbrygden med Telluride Brewing Co.

Fyra slattar, med efterrätten står på uppvärmning till höger

Fyra mycket bra mörka drycker, gillar Sotholmen allra bäst!

På kvällens flasklista fanns bland annat ett antal årgångar av Bötet Barley Wine, den äldsta från 2010, men jag valde en 2012a.

Bra årgång

Fem år brukar vara en rätt lagom lagringstid för en Bareley Wine.
Skönt med lite fredagsmys nere i Nynäshamn, puben är mycket trevlig och var vid detta besök välbesökt, även om evenemangets 60 platser inte verkade vara slutsålda.
Jag träffade bland andra Peter, en samköpskamrat från BeerSwedenForum, som bor i närområdet. Något jag själv inte gör så vid halvnio-tiden var det dags för mig att smita före i toakön innan jag hastade ner till pendeltåget för en timslång resa hemåt.

Även om avståndet är lite väl långt, så åker jag gärna ner till Nynäshamn igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar