onsdag 18 januari 2017

Alf testar - pizza-squares hos The Artisan


Jag har smygtittat in genom skyltfönstret några gånger när jag stått och väntat på bussen vid hållplatsen som är strategiskt placerad just utanför ingången till The Artisan. Men det dröjde länge innan jag fick för mig att besöka etablissemanget.
En sen torsdagskväll i höstas så tittade jag in som hastigast, men då höll de just på att stänga för kvällen.
Men så i förra veckan fick jag för mig att jag skulle ta bussen över till Odengatan och käka vardagslunch på den så väl omtalade pizzerian.

Något stenkast från korsningen Dalagatan/Odengatan med utsikt mot Vasaparken så ligger denna lilla pizzeria/deli, som drivs av två stycken italienare - som inte pratar svenska, men väl engelska.

Medans jag väntar på min beställning - tre stycken olika versioner av deras pizza-squares (fyrkant istället för slice/tårtbitsform) - så hör jag mig för om deras koncept. Hur är det med ekologiskt (som jag läst om att de satsar på), när det går att få tag på så köper det eko-certiferat. Men deras leverantörer - småskaliga producenter i Italien - är inte alltid 100% eko. Så långa transporter och inte alltid eko, hmmmm.
Även bland dryckerna så satsas det på italienskt, på fat finns bara Peroni, men flaskölsutbudet är desto bättre. Just denna dag finns öl från Ducato och Brewfist. Jag väljer att köpa en Victoria från Ducato som min måltidsdryck.


De tre småpizzorna serveras på en skärbräda i trä tillsammans med en glasburk fylld med en härlig grönkålssallad, för detta betalar jag 125 kronor plus 60 kronor för ölen.
Det går att plocka ihop valfritt antal och sorters (denna dag, 6-7 olika) fyrkanter för 40 kronor styck.

Min tredje pizza-bit innehöll mango och salami.

De fyrkantiga pizzorna är rätt små, ca 15*15cm men innehållet ser lovande ut.

Sallad i burk - en höjdare!
Även om inte pizzorna ser särskilt mycket ut, så räcket det ändå att stilla min lunchhunger, mer än  bara bukfylla. Smakmässigt så saknar jag framför allt en rejälare kryddning. Men både Old School Margeritha och Mango/Salami får godkänt smakbetyg, medans Tortello Zucca var lite småtrist i konsistensen.
Men måltidens favorit var ändå pizzasalladen! Istället för den traditionella vitkålssalladen (coleslaw) så fick jag en härlig mix som grundades med grönkål.
Victoria från Birrificio del Ducato är en mycket god folköl, och funkar ok som måltidsdryck - men utan att förbättra smakupplevelsen.


Lite dyrt, men ett betydligt mer spännande alternativ än de "vanliga" kvarterspizzeriorna, därtill bra flaskölsutbud.
Utsikten mot Odengatan och Vasaparken.

Sparsmakad möblering och hushållspappersrullar som servett. Jag saknar en tydligare meny för innehållet i dagens pizzor.

Mitt bord till höger.

Visst finns det bättre pizzerior/pizzor i stan, både smak- och prismässigt, men The Artisan är väl värt ett besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar