tisdag 3 januari 2017

Alf sammanfattar - 2016

Många bra nya öl har dykt upp, Folkölsbutiker poppar upp både här och där, nya krogar, bryggerier och festivaler etablerar sig och gamla stretar på - 2016 har varit lik alla andra år i ölsvängen sedan jag startade bloggen.

Ännu så länge finns inga tydliga tecken på att hantverksöl-bubblan ska spricka, även om några i Craftbeer-branschen i USA verkar ha hamnat i något av en formsvacka. Några köps upp av de föraktade big business och andra skär ner verksamheten. Men även inom Big Business har det skett stora ting under året, de två största drakarna har slagits samma till en jätte, som nu verkar ska sälja delar av sina europeiska verksamheter (Pilsner Urquell till exempel) till japanska Asahi.

ÅRETS NYA FAVORITER; Redan i januari dök det upp några ny svenska öl som jag fastnade för, under Nöjesguidens ölfestival så slog Skärgårdsprojekt 001; Elda Tryffel Saison från Värmdö Bryggeri och Champagne Supernova Imperial Pilsner från Nordic Kiwi Brewing till med varsin specialare, jag förälskade mig i bägge två per omgående. Där dök även Euro P.A. från Stockholm Brewing upp för första gången. I april testade jag för första gången öl från de skäggiga kaninerna, Hefenator Weizenbock var en av mina favoriter under Växjö Ölfestival.
Dugges körde en Stout-specialare, en grund-stout som sedan kryddades/smaksattes av 6 olika bryggare - min solklara favorit blev omgående Raspberre Liqorice.
Senare under året så dök det upp en gammal favorit - Bötet Barley Wine Bourbon från Nynäshamns Ångbryggeri den var ju rätt bra.

ÅRETS MEST SAKNADE; Mikkeller Bar Stockholm! Det såg lovande ut ett tag, hösten 2016 så skulle det minsann öppnas Mikkeller-bar i stan igen, lokal var bokad och renovering påbörjad. Men hösten både kom och gick (även om den hänger sig kvar hyfsat rent vädermässigt) och ingen ny bar öppnades. Men envisa rykten hävdar med bestämdhet att januari 2017 så ska det slutligen ske. Jag är full av förhoppning, men lovar inget!

ÅRETS STATISTIK; Under 2015 så ökade antalet besökare och det inspirerade mig att fortsätta att försöka vidareutveckla bloggen, men året har inte riktigt funkat som det var tänkt. Vet inte om det är någon femtioårskris, skrivkramp eller om det är omvärldens allmänna strul, men aktiviteten under detta års andra hälft har periodvis varit beklämmande låg från min sida. Något som också avspeglades i vikande besökssiffror. Men så under december händer något, och jag vet fortfarande inte vad det är - om det är vy-räknaren som kompenserar för tidigare missade vyer eller vad. För plötsligt skjuter siffrorna dagligen upp i rekordnivåer. I slutändan hamnar summan på nästan dubbelt så många vyer registrerade under december som det månatliga genomsnittet för 2016. Inlägget om testet av lunchmackan på Folk & Friends genererar fortfarande besökare.
I slutändan blev rekordstort antal sidvyer, nästan 50 000 besök under 2016. Och trots skrivkrampen så blev det ändå 145 stycken inlägg, den näst högsta siffran i den kolumnen sedan starten.  

ÅRETS GÄSTBLOGGARE; En av anledningarna till min bristfälliga aktiviteten på bloggen kanske kan tillskrivas att jag det senaste halvåret har frilansat lite grand, på musikbloggen Profet så har det blivit en del skrivet.
Detta kan eventuellt generera att jag under 2017 engagerar en gästskribent här på Alf Tycker Om Öl, mer om det kanske kommer senare.

ÅRETS FOTO; Efter att ha pratat och skrivit om det i flera år så blev jag i somras slutligen stolt ägare av en digital kompaktkamera. Det har väl inte förbättrat kvalitén på mina ölbilder enormt än, men jag lär mig fortfarande och en riktig kurs i digitalfotografering skall också genomgås.

Mobilfoto.....





ÅRETS ÖLFESTIVALER; Inga nya ölfestivaler för min del, men flera gamla favoriter - Nöjesguiden, Uppsala Beer & Whisky, Växjö ölfestival, Adelsö ölfestival och givetvis Stockholm Beer & Whisky. Men jag har även besökt Stockholm Winefair och Korvfestivalen - bägge på Nacka Strandsmässan. Ej att förglömma var årets lilla Sommar Bonanza i Hässelby Villastad, där Nina & Levent tillsammans med hembryggargängen G.I.B.B.B bjöd in till smakprovning av deras utbud och annat gott.

ÅRETS EKOLOGISKA; Systembolagets statistik för 2015 visade på en positiv trend, andelen eko-produkter som sålts har ökat markant - inte minst bland öl.
Under 2016 så blir fler bryggerier blir eko-cerifierade, Poppels ska köra nästintill 100% eko-öl hädanefter. Brekeriet släpper sina första eko-öl, bland annat så dyker deras Saison upp som Organic Saison.
Danska Nörrebro var på besök hos Bishops Arms Hornsgatan, bjöd på några riktigt bra danska eko-öl, framför allt gillade jag Sayonara Sucker!

ÅRETS LULL-LULL; Det blev en hel del nyheter i mitt personliga innehav av ölrelaterade bi-produkter. En konstnärligt utformad karaff och 4 glas gjorde av 2 olika ölflaskor - både öl- och snaps-glas, allt från Återbrukshyttan. Kortspel med hantverksölmotiv vid namn Hip Hops dök upp på Växjö Ölfestival. Hittade ruskigt snygga custom made glasunderlägg från Irland och köpte en kapsylöppnare från ölbutiken i Nynäshamn.

Rökt fisk och Pilsner Urquell Tankovna
ÅRETS MAT; Jambalaya har jag lagat flera gånger under året, genomgående med godkänt resultat (enligt mig). Det fick även bli lunchen under nyårsafton och då med öl både i koket och som dryck. Men jag borde nog använt hela flaskan av Brekeriets Organic Saison i buljongen för att få en tydligare smakpåverkan. Saison Dupont Biologique funkade utmärkt som måltidsdryck.
Sötpotatis-strips - mycket godare än vanliga Strips. Har även testat att steka sötpotatis-skivor hemma, riktigt smarrigt det med!

Önskan från min sida är att vidareutveckla mitt skrivande att handla mer om kombinationen öl och mat, men jag har inte fullt ut kommit till rätta med det än, men besöket på Ile Roi med Pilsner Urquell-matchningar var både intressant och gott.

ÅRETS NYA STÄLLEN;
  • Fasching är ju inte något nytt ställe, men när jag var där i slutet på augusti så var det premiär för min del. Överraskande bra ölutbud och god mat, givetvis med bra musik som viktigt tillbehör.
  • EmPOURium slog upp dörrarna i Sundbyberg, finölskulturen kommer allt närmare min hemstad, men än så länge håller murarna för invasionsstyrkorna. Men i Sumpan så flödar hantverksölen, inte minst på OT North Side. God mat finns där också, numer ingen lunchservering.
  • Bottl3.5hop var först men det är närmare för mig att ta mig till Folk & Friends, god folk- och lättöl i mysig atmosfär.

ÅRETS HEMBRYGGARE; Matt Williams aka Good Tern Brewery, överräckte en välfylld kasse med sina välsmakande hembrygder, sånt uppskattas alltid.
Hedersomnämnade till Gubbe i båt bryggeri.

ÅRETS ÖLGLAS; Nytt IPA-glas från Orrefors, Barrel Aged-glaset från Spiegelau och 2 olika glas från Belgoklubben tillhör några av nyheterna i mitt stadigt växande sortiment av ölglas. Antalet var ju en av utslagsfrågorna i min IPA-glas--tävling.



ÅRETS PROVNING; Tyvärr så blev det inte av att hålla någon ny egen provning under 2016, men jag var på en drös ruskigt bra under ledning av andra. Öl- och Ost-provningen hos Fromageriet under ledning av Dr Käse och Martin & Fredrik från Original Brands Sthlm.
Fredrik från Brekeriet höll en under SBWF2016, men årets höjdare var ändå Garrett Olivers storprovning av Ghost Bottles - också det under SBWF2016.
Spök-slattar!
Årets vertikalprovning av Bigfoot skedde utomhus i gott sällskap av grannarna Sanna och Jonas, lite enklare att testa sex generationer om man delar upp varje flaska på tre personer.

ÅRETS ÅTERKOMST; Imperial Biscotti Break från Evil Twin, lika god på burk som på flaska. Att den dessutom dök upp i flera olika fat-versioner på Take over hos Omnipollos Hatt skadar ju inte heller.
Gouden Caroulus Christmas dök upp i julölssortimentet, ny flaskstorlek, ny prislapp och ny alkoholhalt - men plötsligt så försvann den!? Men den hann komma tillbaka i god tid inför julafton, samma flaska, samma pris men nu med den korrekta alkoholhalten.

ÅRETS (nya) ÖLBLOGGAR; 
  • Beernews pumpar ut ölnyheter dagligen, rätt kortfattat men aktuellt och intressant. 
  • Bara Bier, för den som vill läsa om tysk öl på svenska.

ÅRETS SISTA ÖL; Jag valde att avsluta det gamla och påbörja det nya året med en Avec les bon Voeux från Brasserie Dupont.

VAD HÄNDER 2017?
  • Nöjesguidens ölmässa 2017 - två dagar på Nordic Light Hotell med start den 27 januari.
  • Mitten av februari - jag åker till Malmö, primärt INTE för att dricka öl utan för att gå på konsert. Men förhoppningsvis lyckas jag tränga in en extra övernattning för att få en hel dag till att utforska pubscenen i stan, det lär ha hänt en del sedan jag var där senast.  Hoppas på träffa många trevliga ölnördar, framför allt Mick Doyle.
  • Uppsala Beer & whisky - tredje året i rad!
  • Växjö Ölfestival - fjärde året i rad, I'll be there!
  • Adelsö Ölfestival - det blir väl ett tredje år, jag kommer!
  • Någon gång under 2017 - Mikkeller Bar öppnar dörrarna på Brahegatan!
  • Någon gång under 2017 - Spontanbasil från Mikkeller/Lindemans återkommer! 
  • Givetvis SBWF2017 sista helgen i september, första helgen i oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar