måndag 15 augusti 2016

Alf studiebesöker - Empourium - kommande finölspub i Sundbyberg!

Varför inte Solna!? :mad:
Via ett inlägg på Facebook så blev jag för ett tag sedan varse att det skulle öppnas en ny spännande pub i min grannkommun - Sundbyberg. Gänget bakom Repslagargatans bästa pub - Oliver Twist - är på väg att vidga sina geografiska vyer.

Förra ägaren!



Jenny - jobbar hårt inför öppnandet!



Under ledning av en av OTs trotjänare - Jenny Olsen - så öppnar snart Empourium (finns även på Facebook) sina dörrar för allmänheten. Adressen är Nybergs Torg 4B i Sundbyberg Centrum (alldeles intill den norra T-bane-uppgången).

Baren - med en av ägarna - Anders - till vänster.

Lite stökigt på utsidan än så länge (2016-08-12)

Jag lyckades boka ett möte med restaurangchefen och lyckades slå 2 flugor i en smäll när jag samkörde detta med sommarpuben på Sundbybergs Köksbryggeri. Bryggeriet ligger bara några stenkast bort från detta etablissemang och kommer regelbundet att förse puben med lokalproducerad öl. Förutom Jenny så stötte jag även på en av ägarna - Anders Thool, som tillsammans med bland andra Jugge Hasselqvist införskaffade lokalen och satte Jenny arbete igen.


Fram tills rätt nyligen så var jag lyckligt ovetande om att inte mindre än 2 av OTs klippor hade lämnat Repslagargatan för andra äventyr. Förutom Jenny så har ju även Marc gått vidare (och gift sig och ska bli pappa!).

Jenny säger att hon "ville göra något annat" och tanken var att hon skulle börja jobba som säljare inom importbranschen. Men i sista stund så tackade hon nej och strax därefter dök det upp ett nytt jobberbjudande - restaurangchef på den blivande finölspuben Empourium i Sundbyberg. Inte direkt "göra något annat". Men det lockade ändå henne att få vara med från början, bygga upp något nytt (som förhoppningsvis kommer bli minst lika lyckat som OT) och dessutom jobba med bra folk som hon känner väl sedan tidigare.

Jag inledde ju detta inlägg med min ilskna fråga - Varför inte Solna!? - svaret på den frågan blir att denna vackra lokal erbjöds de blivande ägarna som inte tvekade sekund (utan att närmare ens fundera på om det fanns något liknande i grannkommunen - som ju är svältfödd på sådana etablissemang).
Jag har tidigare också förstått att det inom Sundbybergs kommun finns ett starkt stöd till entreprenörer.

Under rundturen på byggarbetsplatsen pratar vi vidare om hur "konceptet" är tänkt att "se ut". Även om lokalen på intet sätt påminner rent fysiskt om den på Repslagargatan så kommer ändå innehållet ha många likheter. 28 stycken fatölskranar, ingen Real Ale - möjligtvis att de undantagsfall kommer slänga upp någon tunna med självrunnet. Ett 50 tal olika öl på flaska/burk - självklart med koppling till importören Great Brands, men även kompisarna från Oppigårds och Nynäshamn kommer finnas tillgängliga.
Lägg därtill knappt 20 olika viner (flera ekologiska). Det kommer att serveras champagnedrinkar och cocktails - både med och utan öl.

Matmässigt är den uttalade planen för menyn en blandning av tapas, musslor och hamburgare - dock inget överdrivet eko-tänk där i nuläget.

När jag anlände (före utsatt tid) så satt Jenny på uteserveringen och intervjuade en arbetssökande. Vad jag förstod så ledde just denna intervju också till anställning (en bartender med sommelier-kunskaper). I övrigt så finns ännu en del luckor i personalstyrkan - utom i köket där det är spikat och klart. En annan viktig beståndsdel i teamet är spikad - men tillkommer inte förrän i november.

Stora fönster i matsalen.
Lokalen är stor, ljus - många och stora härliga fönster och det är högt till tak. Men precis som på Oliver Twist så ligger matsalsdelen lite "fel" - serveringspersonal får springa gatlopp genom bardelen för att nå fram till den golvytan som är avsatt för mer renodlade matgäster. 
En liten del av denna golvyta är dessutom tilltänkt att kunna fungera som en tillfällig scen för musikaliska gäster.

Gräddhyllan

Direkt vid in- och utgången finns dessutom en toalett - den är tillgänglig för funktionshindrade och i övrig särskilt avsatt för kvinnliga besökare. Det finns givetvis fler toaletter (inklusive en urinoar anpassad för män). Ovanpå denna damtoa finns en avsatts - se bild på "gräddhyllan". Min första tanke var att den ytan kanske skulle kunna komma att användas som scen för små musikaliska gäster. Tankar har tydligen funnits på att leda en spiraltrappa dit upp för något form av användning, men i nuläget blir det inget av med detta. Någon form av utsmyckning kommer tillsvidare att fylla det tomrummet.

Den öppna spisen är troligtvis funktionsduglig (dock inte säkerställt ännu) och i anslutning till den kommer det att finnas en "lounge" (myshörna) med soffor och fåtöljer - vintertid kunde det ju vara mysigt att ha en brasa tänd där då.
Öppen spis - kan bli mysigt!

Takbelysning!

Även om lokalen vid tiden för mitt besök i mångt och mycket fortfarande är en dammig byggarbetsplats så ger den mig väldigt bra vibrationer - det här kan bli ruskigt bra! 

Starten för Empourium är planerad till sista helgen i augusti, förhoppningsvis redan torsdagen den 25e. Även om det säkert tar mig minst 10-15 minuter med buss 506 + kort promenad dit så lär jag bli återkommande gäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar