måndag 8 augusti 2016

Alf lagar mat - Jambalaya

Jag har fått en förfrågan från en musikblogg om att skriva något om New Orleans. Tanken var mest om musiken, men i min tankegång finns även maten med.

Jag har ätit Jambalaya rätt ofta, till och med tillagat Poor Mans Jambalaya i samband med en herrmiddag för många år sedan. Jag gillar denna lagom kryddstarka kreolska pytt i panna-varianten.
Både min hemlagade och de restaurangköpta har fallit mig väldigt väl i smaken.

Så nu inför NOLA-uppdraget så tänkte jag att jag skulle försöka göra en egen Jambalaya igen.

Det 3 grundstenarna i alla cajun-recept är grön paprika (green bell pepper), selleri och lök. Protein tillförs genom kryddig korv (Andouille), kyckling och skaldjur (helst kräftor, men räkor går bra). Ris är den basvara som används för att fylla ut receptet med. Kryddor som bör ingå - vitlök, timjan, oregano, chili, cayennepeppar, salt och peppar. Hönsbuljong används som vätska.

Jag har i så stor utsträckning som möjligt (som vanligt) använt mig av ekologiska produkter.

Råvaror - 2 (stora) portioner;
  • Arborio-ris - 1½ dl (KRAV-märkt)
  • Kyckling (bröstfilé) - 100 gram strimlad svensk REKO-kyckling (KRAV-märkt)
  • Korv -  1 st (ca 100 gram) skivad (efter stekning) Andouille-korv från Taylors and Jones
  • Räkor - 100 gram skalade och tinade, MSC- & KRAV-märkta
  • Hönsbuljong - 2½ dl, ekologisk buljongtärning
  • Grön Paprika - 1 hackad (KRAV-märkt)
  • Selleri - 1 stjälk stimlad (+ stjälk som måltidsgrönsak) (KRAV-märkt)
  • Gul Lök - 2 st finhackad (KRAV-märkt)
  • Vitlök - 2 st finhackade klyftor (KRAV-märkt)
  • Kryddor; 1 msk Cajun-mix (Urtekram - ekologisk), 1 nypa mald chili (ekologisk), sellerisalt (vanligt salt funkar också)
  • Krossade tomater - 2 dl (KRAV-märkt)
  • Smör (för stekning av ingredienser) (ekologisk)

Tillagning.
  • Värm upp buljongen, blanda i ½ msk cajun-mix och 1 nypa chili. Ta av från värmen, häll i de tinade räkorna - låt stå medans övriga ingredienser förbereds.  (Jag hade vissa funderingar på att blanda ut buljongen med någon öl snarare än vatten - men valde till slut vatten.)
  • Bryn kyckling-bitarna och den hela korven, skär sedan korven i 1 cm tjocka skivor.
  • Bryn lök, paprika, selleri och vitlök. Rör ner kyckling och korvskivor, krydda med ½ msk cajun-mix och sellerisalt.
  • Häll över buljongen/räkorna och slå på tomatkrossen - rör om och häll i riset.
  • Låt koka lätt - rör om några gånger under tiden - tills riset är färdigt (ca 20 minuter).
  • Smaka av och tillför eventuellt salt och peppar efter eget tycke och smak (jag behövde lite mer sellerisalt).

Måltidsdryck
Ardenne Saison (75cl) från Brasserie Bastogne (via Belgoklubben) - perfekt med en belgisk Saison till denna välkryddade rätt. Till den andra portionen - som jag åt dagen efter - så testade jag en Double Stout (50cl) från Shepherd Neame, det funkade men inte lika bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar