måndag 18 juli 2016

Alf läser ölbok - Allt utom Stor stark!

I samband med mitt andra besök hos Nynäshamns Ångbryggeri tidigare i somras så passade jag på att i ölbutiken köpa boken "Allt utom stor stark - historien om Nynäshams Ångbryggeri", skriven av Joakim Bröms.

En tunn liten sak på drygt 130 sidor, späckade med lättläst och mycket informativ text (och bilder) om det som startade som Hagges Bärsklubb och slutligen utvecklades till ångbryggeriet. En både glädjande och frustrerande berättelse om ett gäng Nynäs-killar - som utan någon egentlig kunskap annat än entreprenörskap och rörmokarutbildning har stretat mot byråkratin kring alkohol och gemene mans halvtaskiga inställning till smakrik öl. Numer leder de ett av Sveriges bästa och välrenommerade bryggerier - och det med viss egen ekonomisk vinst (hoppas och tror jag i alla fall).

Med undantag för ett litet "faktafel" (Stockholm Beer Festival hette det 1998) så är det en mycket intressant bok. Tanken som dyker upp i mitt huvud när jag läser är - varför var inte jag bättre insatt i detta ämne tidigare!?

Som skrivet - en mycket läsvärd bok som bör finnas i varje ölnörds bokhylla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar