tisdag 15 mars 2016

Skribentprovning med tema - Ekologiska drycker


De skribentprovningar som jag varit på tidigare har ju varit renodlade "nyhetsprovningar", men när det dök upp en provning av ekologiska öl & cider/blanddrycker så tvekade jag inte en sekund.
Jag har efterfrågat denna typ av provning (missade den senast förutvarande) då många eko-öl bara finns i beställningssortimentet. De ölen som vi fick testa denna gång var visserligen överlag "standardsortiment", men ändå trevligt att ha så många eko-drycker samlade i ett och samma rum.

Jag tänker inte lista alla (totalt 59 stycken) drycker som fanns tillgängliga under måndagens provning, bara omnämna några särskilt nämnvärda (både ur positiv och negativ bemärkelse). Inom parentes anger jag produktens artikelnummer hos systembolaget.

Bland de 4 alkoholfria (2 öl och 2 must) produkterna så var det väl egentligen bara en som var riktigt bra - Jus de Pommes Arisanal Pétillant (#1990) - en fransk must på 0,5% som jag testat tidigare. Jag hade även testat Roomi Svarta Vinbär - Aronia (#1923) - en svensk KRAV-märkt must på 0,1% som jag testade på Älvsjö-mässan för något år sedan, ingen favorit då och inte nu heller (svart-vinbär funkar inte för mig!).
PET-flaskan

Carlsberg Hof är ju numer Organic (#1365) och finns i hela 4 olika förpackningar - jag testade två av dem, med förvånansvärt olika resultat. Halvliter i burk  respektive PET-flaska, det var i flaskan som något hände. Jag misstänkte först att det kunde bero på att jag inte sköljt glaset (söt cider i tidigare) tillräckligt innan. Men jag testade ett annat glas - med samma doftresultat, en angenäm fruktig sötma. Här fanns även en hyfsad munkänsla och efterbeska, medans burken kändes tunnare.

En annan överraskning var att jag plötsligt hittade tydliga citrus-toner i Bryggmästarens Bästa Ekologiska (#1592), jag har ju testat den tidigare med viss förnöjelse - men nu var första gången som jag riktigt uppskattade den.
Positivt premiärtest blev det för min del av Cirrus The Cloudy Lager (#1361) från Brutal Brewing/Spendrups. En välbalanserad blekdimmig citrusdoftande lager.

En annan nyhet (släpptes tidigare i år) för mig var Amber Lager Källare No 9 (#1312) från Krönleins, får väl också godkänt trots tunn kolsyra.

Västkust (#89509) från Oceanbryggeriet dök ju upp igen på bolaget för ett tag sedan - jag hade missat att den numer är ekologisk. Saknar den annars så Ocean-typiska lättsamma rökigheten, men har en trevlig sträv beska.
Likaså så gillar jag Organic Ale (#11625) från S:t Eriks Bryggeri, som är en "tung" pjäs på lättsamma 4.7%, mycket kola i näsan, bra sötma - ingen smaksensation, men klart godkänt. Till skillnad från kusinen från samma brygghus - Sigtuna Organic Ale (#1547). Vet inte om det var något fel på denna flaska för när jag druckit den tidigare har den inte doftat så här "illa", dessutom avslagen tunn kropp.....

Jag vill även nämna 2 nyheter - Organic Red Kite Amber Ale (#1683) från Black Isle Brewery - som finns i standardsortimentet - en mycket bra karaktär för en öl som håller till på 4.2%. Det samma gäller The Holley Blonde Ale (#30170) från Remmarlöv Gårdsbryggeri AB.

Bäst i denna provning var ändå 2 "gamla" svenska favoriter - Dalalager (#89149) från Oppigårds och Stigbergets Eko Pale Ale (#30257) från Stigbergets Bryggeri, som ju bägge finns i standardsortimentet.

Med på provningen var även personliga favoriten Saison Dupont Biologique (#1614) från Brasserie Dupont och Très Belle Chic Trippel (#11218) från DesignBrew.

Jag valde att avsluta provningen med några olika cider & blanddrycker, värda att nämnas däribland var framför allt;
Kiviks Ekologisk Päroncider (#1887) - härligt friska päron med litet inslag av skumbanan (?).
Herrljunga Cider Organic Fläder Lime (#1820) - härlig mix av fläder och lime, söt!
Kiviks Ekologisk Äppelcider med smak av Fläderblom (#1874) - återigen fläder, Alf tycker om fläder!
Herrljunga Cider Organic Jordgubb Lime (#1847) - oerhört snygg, väldoftande och uppfriskande sommardryck.
Xide Organic Pomegranate Hibiscus (#1739) - svåröppnade kapsyl på PET-flaska, men väl öppnad så är den mycket god, perfekt som välkyld sommardryck.


Varning utfärdas dock för denna;
Sailor Sour Lemon (#1839) - väldigt kemiskt sur, en direkt obehaglig alkoläsk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar