måndag 22 februari 2016

Alf testar - Stockholm WineFair 2016

Jag spenderade delar av lördagen (20/2) på Nacka Strandsmässan - det var ju dryckesmässa med fokus på ekologiskt. Visserligen övervägande vin, men ändå intressant för en eko-nörd som mig.

Mjödhamnen

Les Dauphins - hade 3 st eko-vin med sig, här är de Rosé.

Trevligt rödvin hos Wine Brothers

Vinskola - med fokus på ekologiskt.

På rekommendation av läraren så testade jag Radikon (ej Eko-cert) hos Mikael Göransson, Wine List
Två italienska viner, bägge var mycket goda - men bara ett av dem var eko-certifierat.

Biodynamiskt och ekologiskt - också tips från skolan. Emidio Pepe hos Enjoy Wine.

KRAV-märkta snapsar från Sommarströms - snart på ett bolag nära mig!
KRAV-märkt vin - Bonterra av den blåa Zinfandel-druvan.


Det fanns en del öl på mässan - Monk's var där, likaså hade AST-wine med sig också öl - bland annat från Heavy Metale. Jag testade Dead Man's Hop - trots mycket skummande så smakade den ok. Dessutom fanns det en "Ölbar", med en hel del bra öl i sortimentet.

Men min huvudinriktning var denna dag på vin och jag drack inledningsvis bara ekologiskt. Nästan alla viner gillar jag doften av (framför allt det tunga röda vinerna), men smakmässigt funkar det mer sällan fullt ut för min del (med något undantag så smakar de ändå ok).
Jag valde aktivt att använda spottkoppen flitigt - inte på grund av dålig smak, men var ändå lite "påverkad" när jag lämnade Nacka Strandsmässan (ut i den pågående snöstormen) för hemresa efter 5 timmar inne i stora mässhallen.

Jag är positivt överraskad och har fått upp ögonen lite mer för vin, men ölen förblir mitt huvudämne.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar