onsdag 16 september 2015

Alf testar - ekologisk vodka

Via ett inlägg (jag eftersökte tips/idéer på vad jag skullen kunna skriva om för ekologiskt på bloggen) i Facebook-gruppen "Ekologiskt är logiskt" kom jag i kontakt med Claes Stenmark och Virtuous Spirits. Bara någon dag senare satt jag på hans kontor och snackade vodka i allmänhet och ekologisk vodka i synnerhet.

Blond, Raspberry, Bitter Lemon, Vanilla, Sea Buckthorn, Ginger, Chili
Claes startade företaget Virtuous Spirits 2012 tillsammans med sin svåger. Redan från början var planen klar - det skulle göra en "ren" produkt med god transparens - något som också avspeglas i slutproduktens design. Precis som namnet så ska både företaget och dess produkter var hyvens! I nuläget så ägs bolaget av 300 aktieägare, allt från brukare till rena investerare (dock nästan uteslutande som privatpersoner). En nyemission planeras så den som har pengar över, här finns ett intressant investeringsobjekt.
De hyr in sig hos några olika destillerier i Sverige och producerar sin okryddade vodka och sedan smaksätter de drycken själva i sin anläggning i Nynäshamn. Råvaran till basvodkan är ekologisk svensk råg (i enlighet med den östeuropeiska traditionen), den är destillerad endast 1 gång och är helt ofiltrerad. Den är på intet sätt aromatiserad och de kryddor/frukter/bär som Virtuous smaksätter med (genom maceration) är helt ekologiska, därefter sker en varsam filtrering (ej kolfilter).

Förutom den ekologiska märkningen så bär också Virtuous följande märkning.
Jag får provsmaka de sju sorterna och slås redan i första provet (Blond - basvodkan) hur mjuk den är. Hallon har en underbar doft, Bitter Lemon är lite besk men ändå mycket angenäm. I den fjärde flaskan syns en vaniljstång, men jag får tydliga associationer till vaniljsocker - både i doft och smak, men något sötningsmedel utöver vaniljstången har ej tillförts. Sea Buckthorn eller Havtorn som vi säger på svenska visar sig vara min blivande favorit, en mer balanserad doft och smakupplevelse har jag nog sällan skådat i mina fåtaliga vodka-tester! Ingefära är en kryddning som jag oftast gillar i öl, men det visar sig funka också i vodka. Chili funkar för min del mer sällan i öl, och är väl inte heller någon favorit som vodka-krydda heller, men den doftar mycket angenämt och hettan i spriten är inte allt för obehaglig.

Jag är ju vanligtvis mer av en whisky-drickare (och till viss del konjak/rom) snarare än vodka, även om jag i början av min alkoholkarriär gärna groggade med Absolut som bas och ibland fortfarande tar en nubbe (helst Aalborgs Jubileums Akvavit) till sillen - så är ju detta på intet sätt mitt expertområde.
Men enligt Clas så ska det funka att blanda grogg, dricka rena shots och även nubbe med deras produkter. Serveringstemperatur för den oblandade drycken bör vara runt 17 grader (sval rumstemperatur), förutom när det gäller Havtorn - som bör avnjutas iskall.

Jag fick en lista med drinkrecept där Virtuous-produkter är basen - deras signaturdrinkar! Jag har valt ut ett av dem som jag blir lite sugen (även om jag är skeptisk till äggvita) på att testa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Raspberry Chili Sour
  • 4cl Virtuous Vodka Raspberry
  • 1cl Virtuous Vodka Chili
  • 3cl sockerlag (50-50 volym)
  • 3cl citronjuice
  • äggvita

Skaka först utan is för att skapa en snygg maräng (kan skippas vid brådska). Tillsätt is och skaka igen. Finsila så att inte klumpar från äggvitan hänger med. Kan serveras i svängare eller större glas med is.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
På hemsidan finns andra drink-tips, jag skulle mycket väl kunna tänka mig att testa denna Raspberry Sour (med rabarber till!).

Inför mitt besök hos Claes så hade jag gjort vissa efterforskningar och då hittat några av deras produkter på systembolaget - de finns i beställningssortimentet. Så pass till och med att det fanns några produkter i min lokala butik, som ligger strategiskt placerad mitt emellan Claes kontor och min bostad. På vägen hem så inhandlade jag deras mixpack.
Mitt mixpack!
De har än så länge rätt låga försäljningsnivåer på systembolaget - förutom mixpaketet så kan det finnas Ginger och Bitter Lemon, framför allt i butiker i närheten av Nynäshamn. Men majoriteten av försäljningen sker på krogar runt om i Sverige.

För de som tänker besöka Stockholm Beer & Whisky and Taste Experience 2015 så finns möjlighet att stifta närmare bekantskap med deras produkter - besök deras monter i Hall II.


Tack till Claes för mötet och svaren, jag lär inte bli någon storkund – varken på systembolaget eller krogen. Men det är bra att ni gör det ni gör, för det är bra grejer.

2 kommentarer:

  1. Mycket trevligt och upplysande "bloggat" kring eko-vodkan och till tillverkaren, kan man bara lyfta på hatten. Har inte sett så mycket i spritväg, förutom gin och whisky (Venwhisky, dyr som guld :-)), så en ekologiskt framtagen vodka var oerhört trevligt att åse. Bara EU-ekologisk märkning? Är den inte KRAV-märkt? Om nej, varför inte? "Äkta vara" är en för mig halvsuspekt märkning, som inte alls förpliktigar mot det ekologiska hållbarhetstänket. KRAV-märkning, är för oss svenskar en märkning som känns trovärdig och stabil, så det känns lite "billigt" att märka med den lite mer suspekta konkurrensmärkningen Äkta Vara, anser jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vilket sätt menar du att "Äkta Vara" är "halvsuspekt"? I detta handlar ju ÄV-märkningen om att denna produkt inte innehåller några konstigheter (ja, förrutom alkoholen då...)
      Det finns ju en del KRAV-märkt starksprit (http://www.krav.se/produktkategori/spritdrycker-och-likorer), svensk vodka (småflaskor) har jag köpt på bolaget. EU-lövet är ju inte "lika starkt" som KRAV, men på en marknad där ekologiskt är i klar minoritet så är det ju rätt bra.

      Radera