tisdag 21 juli 2015

Med fokus på ekologisk öl - recension #112 - Martha Krieger


Denna öl testade jag tidigare i år med viss skepticism, bara för att den var ekologisk. Men den överraskade mig då mycket positivt. Pilsner (tysk, tjeckisk eller "svensk") ligger inte allt för högt upp på min lista över favoritstilar. Den importeras av Designbrew Scandinavia AB, från samma bryggeri tar de även in 2 andra ekologiska öl i beställningssortimentet - men de är tyvärr listade som "Slut hos leverantören" just nu. Framför allt Dolden Sud skulle jag vilja testa igen.



BRYGGERI; Riedenburger Brauhaus
ÖLMartha Krieger
TYP; Spitzenpilsner
NATIONALITET; Tyskland
BATCH;
FÖRPACKNINGSDATUM;
BÄST FÖRE; 28/5 2016

IBU; (låg)
ALKOHOL; 4,7%
FÖRPACKNING; Flaska

VOLYM; 50 cl
PRIS; 20,40 kronor (40,80 kr/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget Kungsholmstorg
INKÖPSDATUM; 2015-07-15
TESTDATUM; 2015-07-20 


GLAS ; Sejdel (från Sigtuna Brygghus), funkar utmärkt.


DOFT: Jag får direkta åker-associationer - kvalmig halm, med viss sötma från ängsblommorna. Rätt ok pilsner-doft. (5 av 10)



UTSEENDE: En ofiltrerad pilsner - givetvis är den disig i sin bleka apelsingula färg, skummet är snövitt och förvånansvärt återhållsamt. (4 av 5)






SMAK: Lite karamellsötare än jag förväntat mig, liten känsla av inte helt färdigjäst bröd som klibbar fast i gomen. Ingen överdriven beska. En tysk standardpilsner. (4 av 10)



MUNKÄNSLA: Känns lite trött, även om datumet antyder färskhet. Beskan kommer dock tillbaka lite efteråt. (2 av 5)





SAMMANFATTNING: En prisvärd eko-pilsner. (13 av 20)

GENOMSNITTSBETYG: 28 av 50 (2,8 av 5)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar