tisdag 21 april 2015

Ölglaset

Jag har blivit allt mer kinkig med hur jag förtär min älsklingsdryck, både när jag är på krogen och inte minst hemma vid. Det gäller saker som turordning, temperatur och inte minst upphällning och hur glaset är format.
Marknaden för ölglas har ju upplevt ett snarlikt uppsving som hantverksölen i Sverige och övriga världen - det dyker upp nya specialglas var och varannan vecka.

Jag såg en bild på Instagram där bloggarkollegan intebarastorstark undersökte fördelarna med Teku-glaset, nu var ändå det glaset som användes för jämförelse är ett rätt bra ölglas formmässigt.
Det var den bilden/inlägget som inspirerade mig att skriva ihop mina tankar om ölglaset.

Jag har vid ett antal tillfället skrivit om mina favoritglas här på bloggen, men tänkte i detta inlägg gå lite mer på djupet om hur jag vill att glaset ska vara och fungera, vad jag kan göra för att maximera min upplevelse av drycken.

Jag hävdar på inte sätt någon expertis på området, men jag vill ändå försöka sammanfatta några enkla tips och råd om vad som kan vara värt att tänka på i samband med val av dryckeskärl till specifik dryck.

Det är ju inte ovanligt med glas med bryggeri-logga på (inte nödvändigtvis med bryggeriets direkta samverkan), men det betyder ju inte nödvändigtvis att jag bara dricker öl från just det bryggeriet i deras glas. Som ivrig ölfotograf kan jag dock tycka att mixen av olika innehåll och logga kan vara lite störande, men på ett mer estetiskt vis än smakupplevelsemässigt.
Trappist-pokal
Bland mina bryggeri-glas gillar (både utseende- och användarmässigt) jag Rochefort (pokal) och de Molen (sniffer), men också Duvel- och Gouden Carolus-glaset är ruskigt snygga.
Guinness relief Pint-glas är ju också mycket snyggt. Omnipollos första glas (utan loggan) är ju också det ruskigt snyggt, men funkar väl bara sådär att dricka ur.

A pint from Guinness!
Som idog festivalbesökare så har jag en inte oäven samling glas med mer eller mindre snygga loggor på - Växjö Ölfestival nu senast, den loggan förhöjer glasets estetiska värde för mig.

Jag skulle gärna vilja ha tag på ett riktigt snyggt Sierra Nevada-glas (har bara sett Shaker- och IPA-glasen), gärna något med Bigfoot-loggan.


Kortfattat om rengöring:
  • Glaset MÅSTE vara rent! Luftbubblorna (inte skum) som klänger sig fast på insidan av glaset ser nog så häftiga ut - men det kan också vara ett tecken på att glaset är smutsigt, vilket givetvis inverkar mer eller mindre negativt på ölet under dess tid i kärlet.
  • Använd inte dina/ditt ölglas till att dricka annan dryck än öl.
  • Skölj alltid ur glaset ordentligt snarast efter användning.
  • Om du använder diskmedel - använd helst oparfymerat (att föredra i alla fall). Och se till att skölja ur det extra ordentligt (både varmt och kallt vatten).
  • Använd en separat disksvamp/borste speciellt för dina ölglas, använd inte samma diskborste som du skrubbar ur stekpannan med.
  • Tänk också på att diska utsidan och glasfoten. Detta är inte minst viktigt om du som jag gillar att fota öl. Kladdiga fingeravtryck eller andra fläckar är något som sabbat många av mina foton.
  • Dropptorka - om du diskar i god tid innan konsumtion så har du gott om tid att låta ditt glas dropptorka, alltid att föredra framför handukstorkning. Några vattendroppar i glaset ska inte heller skada smakupplevelsen allt för mycket.
  • Går det att maskindiska finglaset? Spiegelau hävdar att deras glas tål maskindisk, jag har dock ingen erfarenhet av det. Jag föredrar handdisk. Men om du maskindiskar - skölj glaset manuellt en extra gång efter.
  • Skölj alltid ditt glas innan du använder det - även om det är "rent". Så gör det "alltid" på krogen.
Ett problem som jag med jämna mellanrum konfronteras med på krogen/puben är hanteringen av glaset när drycken är upphälld. Inte sällan så rinner skummet ju över kanten, bartendern plockar upp sin barhanduk och torkar av glaset för att sedan glad i hågen överräcka detsamma till mig som kund. Inte sällan så är glaset mer eller mindre kladdigt - så pass att mina fingrar "fastnar" när jag greppar glaset. Det inverkar inte direkt på smakupplevelsen, men inget som förhöjer min atmosfär i alla fall.
Dessutom skär det i mitt skumhjärta när jag ser in bakom bardisken och ser hur bartendern skopar ur skum ur glaset för att kunna fylla på mer dryck, jag förstår varför men det är sånt jag helst inte vill veta.....

Formen:
  • Olika öl passar olika bra i olika glas, beroende på hur glaset är format så inverkar det mer eller mindre på hur du upplever din öl - inte bara smakmässigt. 
  • Ett snyggt (och rent) glas kan få den simplaste ölen att se riktigt aptitlig ut. Ögongodis funkar även för öl!
  • Formen på glasets botten och kanter, platt och rakt eller runt och kupat? Ju mer komplexa dofter och smaker - desto mer mjuka former på glaset.
  • Formen på öppningen inverkar bland annat på dofterna som strömmar upp ur glaset. 
  • Vinkeln på glaskanten inverkar också på hur drycken rinner in över din tunga och därigenom hur dina smaklökar kommer att kunna känna av de olika inslagen i drycken.
  • Hur greppvänligt är glaset? Hög glasfot eller en glaskropp från topp till botten? Jag föredrar med glasfot, dock inte nödvändigtvis hög fot.
  • Tunt eller tjockt! Ett stabilt brittiskt pint-glas eller ett lövtunt Riedel-glas? Överlag så är det tunna glaset att föredra, men för en "vanlig" brittisk bitter eller svensk stor stark så funkar ju pint-glaset också.
  • Alkoholstyrkan på drycken? En "stark" öl kan uppfattas som spritig om den serveras i "fel glas" (det kan hända även i rätt glas).

Spiegelau har en prisvärd och växande serie ölprovarglas -  bland annat de vida omtalade IPA- och STOUT-glasen (flera lär vara på väg). Funkar både som nybörjar-kit och till en glas-nörd som mig.
Kolla nätbutiker, specialbutiker eller glasavdelningen på de större varuhuset (Åhléns typ). Kosta/Orrefors har gjort en del försök till special-ölglas och bryggeriet Krusovic gjorde ju i samarbete med svenska glasbruket Skrufs "Det perfekta ölglaset" häromåret.
Perfekt? Det funkar....
Jag använder gärna Tulip-glas - ett standard-glas som funkar till de flesta sorters öl. Men ett av mina tidiga favoriter var Samuel Adams Boston Lager-glas - men det berodde till största delen att det fylldes så väl av Bigfoot plus även för att kanten lutade utåt.
Boston Lager-glas som funkar för andra öl
Har hittat ett Teku-liknande glas som jag gärna använder till karaktärsstarka öl, men tyvärr vet jag inte närmare bestämt om dess bakgrund. Den enda ledtråden är en häst på glasfoten.


Snyggt glas med okänd bakgrund
Hoppande häst på glasfoten
Tycker du om smakupplevelser i allmänhet och smakrik öl i synnerhet - undersök och testa, för en smärre investering kan förstärka din upplevelse än mer - det tycker jag att du förtjänar.



Rätt öl i rätt glas, men fel bryggeri....
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar