måndag 9 mars 2015

Med fokus på ekologisk öl - lättöl från Gamla EnskeÖde

I garaget i södra Stockholm brygger Robin bara öl med låg alkoholnivå. Nu har han bryggt sitt första helt ekologiska öl - en lättöl på 2,25% som heter Fågelkärrs Eko (motsvaeande hans tidigare bitter, men med ekologiska råvaror). I lördags (7/3) så var det premiärparty på Taylors & Jones with the Twist och jag tog mig givetvis dit i god tid. Där skulle det under kvällen bland annat bli musikunderhållning, men jag nöjde med att testa den nya öl - på fat.
Egen kran!
Roll-Up!
Ölen i förgrunden, bryggare i bakgrund
Jag testade även en flaska av Stora Gungan Porter från samma bryggeri, men den är inte ekologisk. Robin hoppas att kunna föra över fler av sina nuvarande öl till helt ekologisk, men det kommer nog att dröja ett tag innan allt är det. Jag köpte med mig 4 flaskor av Fågelkärrs Eko, och testade en flaska under söndagen. Den funkar faktiskt lite bättre på flaska.
Goldeneye
 
Jag passade även på att testa en annan ekologisk öl som fanns på fat där. Jag blev något överraskad när jag såg att de skulle servera Goldeneye från Black Isle (som brygger ekologisk öl), då det bryggeriet tidigare legat hos importören Galatea. Men den naturliga förklaringen nu var att Great Brands Sweden tagit över importen av deras öl. Jag har testat en del på flaska från Black Isle tidigare, dock utan att riktigt gilla det, men nu när jag för första gången testar deras öl på fat och första gången för Goldeneye - så gillar jag den (nej, jag tror inte att det beror på bytet av importör)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar