måndag 2 mars 2015

En dag i Uppsala


Ett knäckt revben höll på att ställa till det för mina festivalplaner, men jag bestämde mig slutligen dagen innan för att ändå åka till Uppsalas ölfestival. Jag hade vissa funderingar på om jag skulle låta detta bli min första festival i  helt nykter tillstånd (!?), men avstod för säkerhets skull morgonens dos av smärtstillande.

Först i kön, tre kvart innan de öppnar!
Jag anlände som vanligt i god tid till lokalen - frågade om vägen vid 2 tillfällen, men annars nästan rakt på - så pass tidigt (11.15) att jag fick ta en promenad utmed Svartbäcken i väntan på att klockan skulle bli 12.00 (när press- och fack-folk skulle släppas in). Väl tillbaka vid ingången så hade en ivrigt väntande skara besökare sökt sig till den växande kön utanför arenan (Fyrishov), där det in i det sista pågick förberedelser inför 12-slaget. I kön såg jag inga för mig bekanta ansikten (mest lokala förmågor misstänker jag), men strax före insläppet så dök 2 välkända Uppsala-profiler upp Jonas (Pilsner.nu) och Johan (Portersteken) upp.

Väl inne i lokalen med press-passet hängande runt halsen och jacka inhängd i garderoben (där nere var även restaurangdelen placerad), så avstod jag initialt kön till dryckesbiljetter och provarglas (hade tagit med mig ett eget glas), tog mig istället en rekognoseringstur inne i den stora mässhallen. Små montrar var placerade utmed 3 väggar, vid den fjärde fanns stora scenen. Några större utställarmontrar fanns även centralt placerade och mitt på golvet fanns en större yta avsatt för bord, men där satt inte allt för många under den tiden jag befann mig där.

Jag tog mig snabbt runt bland montrarna och hälsade på både välkända och nya bekantskaper i montrarna - ganska snabbt kunde jag konstatera att detta inte skulle bli min första nyktra festival, här fanns allt för mycket godsaker som "måste" testas! Fördelen för min del nu - 15 minuter efter insläpp - var att kön till biljetter och glas var obefintlig. Jag valde att växla in 100 kronor (blev lika mycket till senare) till biljetter och köpte ett glas (vill ju stödja festivalen), exakt likadant glas som jag hade med mig (utan festival-logga).
Väl inne lokalen igen så snubblade jag på en monter som jag missat under min första runda, där stod nu bloggar-kollegorna Johan och Jonas. Listan som hängde på sidan av montern var stor och tydlig, och visade sin innehålla spännande öl från ett bryggeri i Spanien. I montern stod 2 killar från Uppsala-restaurangen Tilltugg Tapas, som agerar importör för Naparbier. Jag valde att köpa mitt första smakprov i denna monter - en Napar Pale Ale på lagoma alkoholnivån 4,4% - ett smakprov som onekligen gav mersmak.


Tilltugg!
Tilltuggs Öllista
Mycket trevlig - från Tempel Brygghus
Från Mjödhamnen - den var lite för torr för min smak.
Testade även en Desertmjöd hos Mjödhamnen, den var minst "Dubbelt" så god!
Blev både mjöd och must hos Tre Svampar, musten var knappt ok, men deras Vildmjöd var riktigt god!

Vild-Mjöd hos Tre Svampar, gott!
Utbudet av ekologisk öl var inte översvallande, men hos DesignBrew fanns ju en av mina nya favoriter, Martha Krieger. Jag valde att testa 2 andra eko-öl från samma bryggeri, Emmerbier var inte någon ny favorit men Dolden Sud får 4 höjda elefantsnablar av mig!

Jag gillar Riedenburger Brauhaus - denna eko-öl var mycket god.
Inte lika förtjust i denna eko-öl, tyvärr
Idag - måndag 2 mars - så släpps ju en ny ekologisk öl från Gamla Slottskällan, den har tidigare gått under namnet Nordic, men nu när den är ekologisk så heter den Nordic Eko - kan tyvärr inte rekommendera denna ljusa tunna lager.

Björn och Henrik öppnade denna för min skull, fortfarande inte "färdig".
I Belgoklubbens midsommar-låda 2014 ingick bland annat en Saison från Fantomé, jag öppnade en (av 2) flaska i somras och blev besviken. Nu fick jag chansen att testa samma öl - fast lite "äldre", den har onekligen förändrats, från den mjölkvita smeten i somras (som ändå gick att dricka) till en grumligt gul vätska med vissa positiva tendenser - men långt ifrån färdig.

En premiär-öl - White IPA från Coppersmith's i baren i entrén.
Hade för stora förväntningar tror jag, bara OK.
kitty.se har lagt upp ett gäng snygga Instagram-bilder på öl från det isländska bryggeriet Einstök, nu fick jag chansen att hos Beer Enthusiasts testa deras öl för första gången. Jag valde att testa Icelandic Toasted Porter. Som inte riktigt höll för mina förväntningar, väldigt lätt rostad och överlag tunn - trots nyöppnad flaska.

Bland det sista jag testade, spansk Barley Wine från Naparbier/Tilltugg - mycket god!
Press-passet gällde bara mellan 12-15 och tiden började rinna ut - det var dags att testa lite tyngre grejer också. Blev en spansk Barley Wine hos Tilltugg och en fatlagrad version av Zwarte Draak hos Jackdaw - bägge två var mycket goda.

Sista festivalölen (hos Jackdaw) - inte så mycket Bourbon, men mycket god
Detta är inte någon komplett genomgång på allt jag testade, jag han med rätt mycket under mina dryga 3 timmar i Fyrishov. Blev ett depå-stopp på Pipes of Scotland på vägen till tåget, hemvägen från Stockholm C innehöll 2 stopp - Belgobaren och Pressklubben. Men jag jag ändå hemma i hyfsad tid. Lite middag och alkoholfritt för att varva ner. Jag överlevde både fredag och lördag - utan några svårare smärtor i revbenet - men under söndagen valde jag ändå att återgå till smärtstillande i pillerform.

Hur var då festivalen? 
Rent administrativt finns en del att strama upp till nästa år. Det uppstod en rätt frän diskussion på Facebook angående huruvida priset på inträdesbiljetten var dyrt eller billigt. Jag kan själv tycka att det inte var "billigt", särskilt inte om jag tittar på vad som ingick i priset (bara inträde). 
Bra lösning med ölbiljetter - som kunde köpas styckevis i valörerna 10, 20 och 40 kronor (ingen återlösning av oanvända biljetter, men köp inte fler än du behöver). 
Stor utställningshall med mycket luft, så länge jag var där var det ingen större trängsel - svårt emellanåt att nå fram till vissa montrar, men aldrig akut. Det känns som den stora scenen var lite onödig, kanske funkade bättre undre kvällstid, nu kändes det rätt ödsligt. 
Utställarmässigt så var det bra fördelning mellan öl och sprit, även om några tunga namn saknades på ölsidan så gav det utrymme för små lokala utställare att få uppmärksamhet.

Mina favoriter? 
Tilltugg Tapas är en restaurang jag definitivt ska besöka nästa gång jag är i Uppsala, dels för att testa mer öl från Naparbier, men också käka - tapas är ju aldrig fel.
Döda Poeters Hembryggeri - blev tipsad om dem av bloggarkollegan Pilsner-Jonas och han hade ju helt rätt. Riktigt trevligt gäng, trots att de (som så många andra) försöker få mig idka hembryggning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar