tisdag 11 november 2014

Med fokus på ekologisk öl - USA


Bild lånad från Google

Än så länge så har ju inläggen i min inläggsserie om ekologisk öl varit rätt fokuserad på den svenska marknaden - men hur ser det ut i övriga världen?

Jag pratade med (ställde en del frågor till) ett antal bryggerirepresentanter från USA under SBWF2014 - ingen av dem från ett 100 procent ekologiskt bryggeri. Fick en bild av att det finns ett växande intresse i USA - både bland producenter och konsumenter - för ekologisk öl.

Jag tänkte att skulle försöka få tag på lite statistiska uppgifter på hur det ser ut, det visade sig vara en inte helt enkel uppgift.
Jag kontaktade Andreas Fält - som jobbar för Brewers Associations och fick 2 namn som eventuellt skulle kunna ha en del sådana uppgifter. Ganska snart fick jag svar från Bart Watson - chefsekonom på BA.

Han hade nu tyvärr inga aktuella siffror om intresset för ekologisk öl i USA, man han gav mig uppgifter på försäljningsstatistik som härstammade från 2010.
  • Ekologisk öl - 8 800 000 liter
  • Övrig öl - 1 173 350 000 liter (nästan 1,2 miljarder liter!)
  • Total mängd - 1 182 150 000 liter
För varje liter ekologisk öl som såldes i USA 2010 så såldes motsvarande 133 liter konventionellt producerad öl. (omräknat från Barrels/Gallons)
Men mycket har ju hänt sedan dess, både vad gäller öl i stort - men också intresset för ekologiskt i stort.

Fler och fler bryggerier vill sticka ut mer i en växande marknad med ett växande antal konkurrenter om marknadsandelar. En satsning på ekologisk produktion skulle kunna vara ett bra sätt att skilja sig än mer från övriga.

Antalet bryggerier som är 100 procent ekologiska i USA hade han inte i nuläget någon lista över.

Jag känner till åtminstone 2 stycken amerikanska bryggerier som är 100 procent ekologiska och de finns dessutom tillgängliga här i Sverige - via privatimport.
  • Peak Organic från Portland Maine, är ett av dessa - de blev också de första första certifierat GMO-fria bryggeriet. Jag har testat några av deras produkter - Weiss Principal var riktigt god likaså Hop Noir. Importeras av World Beer Trading KB
  • Logsdon Farmhouse Ales från Hood River Oregon, dök upp på min radar för första gången tidigare i år - det var kärlek vid första avsmakningen! Och det har bara ökat vartefter jag testat flera (sammanlagt 4 olika) av deras öl. Seizoen, Seizoen Bretta, Kili Wit och Straffe Dreiling. Importeras av Galatea.

Vattenförbrukning i samband med ölbryggning i USA - från 3 liter vatten för 1 liter öl, till uppemot 4,5 liter vatten för 1 liter öl (omräknat från Barrel/Gallons).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar