torsdag 23 oktober 2014

SBWF2014 - Medial bevakning?

Precis som förra året så ansökte jag om pressackreditering, och även i år så beviljades denna ansökan. I ackrediteringen ingår förutom fritt inträde under festivalens alla (6) dagar också en kort festivalpresentation under första torsdagen. Med start klockan 11.00 så berättar Marianne Wallberg lite grand om festivalen - både ordningsregler (*) och historik (23e året), presentation av några av hennes närmaste medarbetare, och givetvis en kort genomgång av delar av årets utställarutbud - där också några själva kort fick prata om vad det skulle bjuda på.

Precis som förra året så var årets informationsmöte välbesökt, många fotoblixtar syntes under den timmen som mötet pågick. Efter detta bjöds det - precis som förra året - på en lätt brunch-buffé, också den var välbesökt (så pass att sittplatserna inte riktigt räckte till).
Följaktligen så är det rätt många personer som är ackrediterade - fler än 50 färre än 500 ?

Men hur mycket rapporteras det om SBWF i media egentligen?
  • SVT/TV4 - Jag har ingen TV och vet därför inte hur mycket dom pratar om den? Har skickat fråga till respektive kanal, men inte fått något svar.
  • Aftonbladet - deras mat & dryck-bilaga - Allt om mat - har (i elektronisk blogg-form) skrivit en del om festivalen. Troligtvis mycket tack vare det faktum att Tobias Göth (99btls) skriver där.
  • Expressen - också här förekommer det en del i deras elektroniska Mitt Kök-bilaga, Joel Linderoth är ju numer blogg-skribent däri så det kan ju vara en förklaring.
  • Dagens Nyheter - Alf Tumble och Sanna Blomquist skriver ju regelbundet om dryck i DN, men vad jag har hittat så har de inte förekommit något om festivalen.
  • Svenska Dagbladet - Såg en genomgång av medaljörerna efter festivalen i deras ölblogg.

Googlar jag Stockholm Beer & Whisky Festival så får jag inga direkta träffar på stormedia (förutom ovan nämnda exempel). Bloggar, utställare och festivalens egen hemsida är det som dyker upp bland sökresultaten.

Stockholm Beer & Whisky Festival med Taste Experience är en av världens största ölfestivaler, den största whiskyfestivalen och enligt egen utsago allmänt erkänd som en av världens bästa dryckesfestivaler. Och ändå så är den mediala bevakningen rätt liten - vad beror det på?
Är det inte fint nog att rapportera om en öl- och whisky-festival?
Är det för att det är alkoholrelaterat?

Jag har sett en del annonser för SBWF i papperspressen de senaste dagarna, men det är ju inte samma sak riktigt samma sak.

(*) = för de av er som har tillgång till Facebook så kan jag rekommendera att läsa Jugge Hasselqvists inlägg angående uppförandet bland vissa som har pressackreditering. Jag har själv inte sett något överdrivet uppträdande bland pressen - eller vanliga besökare heller för den delen - men jag tänka mig att ju senare kvällen blir, desto mer lössläppta blir också besökarna (med eller utan pressack).

Min slutsats är att öl (och whisky) fortfarande är lite "ofint" att skriva/rapportera om i de stora mediaströmmen, men jag kan tycka att en festival av denna dignitet borde generera större uppmärksamhet - det förtjänar den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar