måndag 20 oktober 2014

Med fokus på ekologisk öl - test







I systembolagets öllista finns drygt 80 stycken olika ekologiska öl, många av dem är är beställningsvaror med kollikrav. Jag lyckades dock plocka åt mig ett 6 olika ekoöl i en av Stockholms större butiker. 
Alla är bryggda i Sverige, 4 av 6 är lager-öl och 5 av 6 är KRAV-märkta.

En av ölen visade sig ha ett utgånget bäst före datum och smakade riktigt illa, en av de öl jag tidigare testat med viss tillfredsställelse funkar nu inte alls (trots att den är färsk), de 2 ölen som jag förväntade mig minst av överraskade mycket positivt.
5 stycken KRAV-märkta öl
Svensk-Tysk lager
Kaltenberg organic - tysk öl licensbrygd hos Krönlein, Halmstad. En ok ljus lager i industriklassen.

TT Original Lager - Three Towns KRAV-märkta lager med 2 månader gammalt bäst före datum. Jag hoppas att bristerna beror på ålder, för om den ska dofta & smaka så här så är det riktigt illa.
Gammal TT
Åbro Sigill - Åbros ekoöl har jag testat med viss glädje tidigare, men denna flaska (som var färsk) vaskades till 70%, nästan lika illa som TT.

Industrilager med Amarillo-humle
Pistonhead Kustom Lager - Brutal Brewing (Spendrups) är inte ett bryggeri vars produkter jag inmundigat i någon större utsträckning, men jag vet att jag druckit denna tidigare. Men aldrig har jag uppfattat så mycket doft & smak - i positiv mening.

Dödskalle bira på burk - en hyfsat god lager!
Hale to nothing - ytterligare en öl från Brutal Brewing. När jag drack den första gången så tyckte jag att den gjorde skäl för sitt namn. Men denna gång så finner jag en väldoftande/smakande Ale, inte någon höjdare - men bättre än väntat.

Någonting är det trots allt!
Sigtuna Organic Ale - den enda ölen i testet som inte är KRAV-märkt, tillika den öl som jag druckit flest gånger inför detta test. En stabil välgjord ale.
Paralell-test
I början av november - den 7/11-2014 - släpps ju ytterligare en Svensk ekologisk öl, bryggd med svenskodlad KRAV-märkt humle. Sigtuna Single swedish hop testade jag under Stockholm Beer & Whisky Festival i slutet av september. Den var då purfärsk - buteljerad dagen innan - och kändes lite väl klen, men ändå en öl väl värd att testa igen!

Bara en humle-sort, men den är svensk och KRAV-odlad!
 
Mina förutfattade meningar om Brutal Brewing kommer lite grand på skam - delvis på grund av lågt ställda förväntningar, men både Kustom Lager och Hale to nothing är klart drickbara öl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar