måndag 15 september 2014

SBWF2014 - Utställare


Jag blir så trött - trots att inte alla utställare lagt upp sina listor än så känns det redan nu som att mitt program är överfyllt. Ett I-landsproblem är också ett problem! Här listar jag mina säkra kort, utställare som jag vet - eller tror mig veta - kommer ha bra innehåll.

  • Beer Enthusiasts - en av förra årets roligaste utställare, hur ser det ut inför årets festival? Ingen större förändring i utbudet. Förhoppningsvis dyker någon överraskning upp som grädde på moset.

  • Adelsö - gjorde också det ett gott intryck hos mig förra året och de öl jag testat hemma sedan dess har inte förändrat min åsikt. Kanske inte festivalens säkraste kort, men jag har vissa förväntningar.


  • Brill & Co - en festivalklassiker, som har tappat en del tunga pjäser, men har en hel del kvar. Alkoholfria alternativ - som dessutom är KRAV-märkta - från Karlskronas Musteri kan jag varmt rekommendera.

Foto från Brill & Co-montern på Karlskronas ölfestival 2014
Foto Robert Helberg /Helbergs Humle
  • C/O Hops - Sveriges bästa ölmagasin!

  • Carlsberg Sverige - Jag förutsätter att Nya Carnegiebryggeriet finns med på festivalen på riktigt, lägg därtill fint besök från Garrett Oliver/Brooklyn Brewery.

  • Cask Sweden - med BrewDog (James Watt dyker upp också i år!), Beer Studio, CAP och BNO - bland annat!

  • Elixir Wine - brukar ha några av festivalens starkast kort.
  • Amager - har ju en hel del bra produkter, dessutom en kul monter med en del "lull-lull", ser jag framemot att besöka.
  • Bryggeriet Djaevlebryg - fan också, ska jag behöva hänga här i år igen!

  • Galatea/Craftbeer.se - förra årets stora favorit hos mig, risk finns att de blir minst lika bra i år. Släpper 2 nya svenska öl i samband med festivalen - en ekologisk Single Hop IPA från Sigtuna Brygghus och St Eriks spännande collaborations-öl med Samuel Adams. Dessutom kommer Twin Peaks - ytterligare en samarbetsöl, mellan Thornbridge och Sierra Nevada!


  •  Hantverksbryggeriet - ett stabilt bryggeri med några riktigt spännande - brett spektrum på alkoholnivån.

  • Malmö Brygghus - jag har snålat med besök i deras monter tidigare, dags för en seriös satsning från min sida i år.


  • Oppigårds - inga stora nyheter, men Björn har en stabil uppställning som räcker långt.

  • Wicked Wine - ser bra ut! Särskilt spännande med en egen monter för Sierra Nevada med 6 rätt exklusiva fatöl, där kommer det dessutom finnas en del "merchandises" - glas och t-shirts! Lägg därtill besök från både Founders och Camden Town! Länk till web-lista.
  • Mohawk - en gammal favorit som står sig väl än.

Några andra återkommande utställare men av det lite "mindre" slaget;

  • Braunstein - har ju bra ekologisk öl, det vill jag gärna testa mera av.


  • CAP Brewery - det egna bryggeriet ska väl vara igång på riktigt nu. Fortfarande lite osäkert kort för min del.
  • Eskilstuna Ölkultur -  inte en monter som jag spenderat allt för mycket tid vid tidigare, men det borde finnas mer att hämta där än vad jag hittat än.

  • ÅBRO / Bryggmästaren - i denna del kommer Drakens Guld IPA (vinnaren från årets Hembryggar-SM som bryggts hos Åbro) att ha premiär.


Annat än öl finns ju att konsumera under festivalen!

  • Bibendum - ölmässigt knappast något som lockar, men här finns en del whisky-favoriter

  • Symposium - stor whisky-importör som jag kommit i kontakt med, har en hel del STORA märken, plus två av mina personliga favoriter - Benromach och Tomintoul.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar