tisdag 30 september 2014

SBWF2014 - Specialprovning med Brooklyn Brewery

Ingen blev nog gladare än jag när det stod klart att Garrett Oliver skulle hålla en Master Class/Provning under årets festival. Jag bokade omgående och i lördags var det så äntligen dags att ta plats i den stora salen i hall 2.

Vem är mannen där i hatten?
Klokt nog valde jag att sätta mig i första bänkraden (klassens ljus), på så sätt kunde jag höra (nästan) allt som Garrett sa. Tyvärr så var det några deltagare längre bak i salen som tyckte att det var ok att prata sinsemellan - samtidigt som Garrett pratade! Som hörselskadad är jag kanske lätt överkänslig, men åtminstone en person ytterligare i min bänkrad irriterade sig på samma sak.

Orvar (tidigare programledare för SVTs Filmkrönikan) hade ett bra talesätt;
"Snackar du under biofilmen - LÄSKEN I KNÄT!"

Men nu var det ju inte läsk vi hade i glasen framför oss, utan smakprov från några av Brooklyns mest mytomspunna fatlagrade flaskor, några Ghost Bottles. Nio stycken olika skulle det bli och när första flaskan började cirkulera i vår bänkrad så framgick ganska klart åt vilket håll detta barkade.
  1. Gambit - Björnbärs-saison, den gillade jag skarp!
  2. Wild 1 - från 2007, vild jäst som blivit än vildar pga transport-problem.
  3. Gawain - fatlagrad på Pinot Blanc-fat
  4. San Luis del Rio - mezcalfatlagrade varianten på Local 1, funkar förvånansvärt väl på mig!
  5. Percival - lite väl söt.
  6. Wild Horse Porter - Oh, yeah! Påminner lite grand om Brekeriet Brunette
  7. Cuvee Noir - Njae, inte riktigt min grej
  8. K is for Kriek - återigen Oh, yeah! Äntligen en Kriek som jag verkligen gillar!
  9. Black Ops - en klassiker, som aldrig misslyckas!
Den ölen som nu serverades som nr 4 skulle egentligen kommit redan som nr 3, provningens enda lilla missöde.

Från vänster, bakre raden #1-4, främre raden #5-9
Garrett har ett härligt munläder och fyller på med härliga anekdoter om vintage-flaskor som välts på hans kontor - där det luktade rätt illa i drygt en månads tid och givetvis massvis med info om själva ölen.
Flera av dessa öl är ju brettade och han citerade vad Michael Jackson sagt om just brettanomyces; (fritt ur mitt dåliga minne)
"Om vanlig öljäst är som en hund, så är brettanomyces som en katt."

En av årets festivalhöjdare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar