onsdag 24 september 2014

SBWF2014 - Höga förväntningar

Jag har i år väldigt högt ställda förväntningar, men jag har också gott mod att dessa förväntningar kommer att infrias.
I detta inlägg tänker jag skriva lite om de utställarmontrar och öl som jag har allra mest förhoppningar om att de ska bli så bra (bättre) som jag förväntar mig.

Wicked Wine var den första importör som jag kom i personlig kontakt med, i samband med en privatimportbeställning (Bigfoot 2007 eller 2008?) så pratade jag med Ola. Sedan dess har jag haft återkommande om än oregelbunden kontakt med dem - konsumtion/inköp och event - men det är alltid lika trevligt att stöta på Micke & Ola, Gonzo, Thomas, Dan och inte minst Mattias.

I år så har ju WW utökat sin ölkatalog med några riktigt starka namn:
  • Clown Shoes - har jag bara testat en ifrån än så länge, men den var riktigt bra!
  • Founders - hade jag testat rätt lite innan WW tog över, Curmudgeon är något av en ny favorit. Men jag vill test fler. Bryggeriet har ju dessutom representanter på plats i Stockholm/Nacka under festivalen - jag är inbokad på en provning med dem den 4/10.
Dessutom blir det en liten specialmonter i år;
  • Sierra Nevada - den primära orsaken till att jag sökte kontakt med WW. I år har de förärats en egen monter - där det förutom några riktigt bra öl också kommer att säljas diverse lull-lull (typ T-shirts och glas).
Därtill läggs ju dessutom Flying Dog, Mohawk och van Steenberge/Gulden Draak - bara för att nämna några.

Galatea/Craftbeer.se ser ut att kunna bli minst lika bra som förra året! Flera spännande svenska premiärer.
  • Sigtuna Brygghus och St Eriks, ekologisk single hop och collab med Samuel Adams!
  • Twin Peaks - från Thornbridge/Sierra Nevada
  • Snacka humle med representanter från Spännaregården - som KRAV-odlar humle utanför Mariestad.

Brill & Co brukar normalt sett vara en av festivalens höjdare, och det finns väl egentligen ingen risk att årets festival blir något undantag - även om de dröjde innan de annonserade om sitt utbud.
  • Omnipollo finns där, Henok kommer dessutom hålla en provning.
  • Brekeriet kommer finnas där (personligen bara under fredagen den 3/10). 
  • Nögne och Mikkeller lär säkerligen fylla några fat och flaskor med sina härligheter. Petra (från Mikkeller Bar Sthlm) kommer att hålla i en Mikkeller-provning.
  • Grassroots - jag gillade deras Arctic Saison som jag testade för ett tag sedan, här finns ytterligare en Arctic-öl.
  • Siren - har ju flera intressanta collaboration-öl, jag tänker nog återtesta Neither.

För den som är intresserad av råvarorna som skapar den gudomliga drycken öl, så finns i år möjlighet att besöka en ny utställare.

Humlegårdens Ekolager - i deras Nybryggarmonter kommer det också finnas representanter för den växande skaran av små Svenska hantverksbryggerier, bland andra;
  • Lundabryggeriet 
  • Westerbottens bryggeri
  • Stockholm Brewing Co - ekologisk öl - bryggd på Södermalm!

Elixir Wine - brukar ha en egen "liten" hörna där man kan behöva hjälp med översättningen från Danska till Svenska. Här finns många och bra bryggerier från vårt södra broderland.
  • Amager - Syndarna!
  • Djaevlebryg - Fan också!

Belgoklubben - utlovar specialare för de som tar sig till mässan på sena lördagseftermiddagar (18.00 den 27/9 och 4/10). Ett av skälen till varför jag nog kommer stanna kvar efter min eftermiddagsprovning den fjärde.

Brewers Association/House of Beers/Oliver Twist/Great Brands - mycket amerikanskt godis, sånt som inte är tillgängligt till vardags här i Sverige. Jag hoppas att det dyker upp något från Great Brands brittiska import också -
The Kernel?
Magic Rock?
Dark Star?

Monks Café - listar bara egna produkter vad jag förstår, men det räcker rätt långt ändå. En hel drös med Blends som jag gärna skulle testa allt av, men nog varken hinner eller orkar (alla).

Nya Carnegiebryggeriet - utlovar minst en spännande överraskning. Jag testar gärna Lumens in Tenebris och Krakatau igen!

Nynäshamn Ångbryggeri - Arketyp, Bötet (2012 & 2013), Sotholmen Extra Stout Ek, SMÖF Röd APA, Tjockhult Tjinook och årets version av Mysingens Midvinterbrygd - det kan bli rätt bra!

Opigårds Bryggeri - blev nyligen utnämnd till Årets företagare i Dalarna. Björn har med sig ett stabilt sortiment med några nyheter - jag ser framemot att få testa White Watchdog IPA (döpt efter bryggeri-hunden antar jag!).

Tomp Beer Wine & Spirits - Chimay Blå 2003 var ju rätt god förra året, och om det stämmer att de har Blå Grand Reserve från 2006 så blir ju det rätt spännande att jämföra med de små flaskorna som släpptes på bolaget häromdagen. Förra året serverade de SKEBO-öl här, men årets lista finns inga sådana godsaker med tyvärr.

ÅBRO - är ju inte en monter dit jag under normala förhållanden jag skulle söka mig i någon större utsträckning. Men i deras Bryggmästar-monter kommer ju årets vinnare bland svenska hembrygder serveras - Drakens Guld IPA, vilket givetvis kommer att generera en del extra uppmärksamhet för den montern.


Utöver dessa och tidigare redovisade utställare/öl - så räknar jag med att slumpmässigt ramla på ett stort antal positiva överraskningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar