fredag 12 september 2014

Med fokus på ekologisk öl - bryggeriet


I samband med en krogmiddag häromdagen fick jag ett uppslag till min inläggsserie om ekologisk öl. På Flippin' Burgers hade det nämligen en ekologisk IPA - som dessutom var närproducerad - på fat! Jag drog iväg ett mail till bryggeriet och fick snabbt och positivt gensvar från Tomas. Dag och tid bestämdes och en solig torsdag var det dags för mig att sätta mig på 3ans buss och åka till Södermalm för ett kort studiebesök hos Stockholm Brewing Co.
 Grabbarna bakom (egentligen framför) bryggeriet
Foto lånat från hemsidan
(Niklas Lenkel - svetsmasken), Niklas Jakobson, Tomas Hallgren, Michel Ahlin Wigardt

Tre stycken barndomskamrater från en förort i norra Stockholm och en kamrat som tillkommit senare. De började brygga öl hemma 2010 men upptäckte snart att ambitionerna nog borde räcka till för mer storskalig produktion. Började harva runt i olika lokaler i Stockholm innan de slutligen (årsskiftet 2012-13) hittade rätt - i en källarlokal på Södermalm där en påsfabrik tidigare huserat.



Jag vet med säkerhet att jag drack en flasköl - IPA - från Stockholm Brewing på Man in the Moon den 8e juni 2012, men sedan dess har jag sällan ramlat över någon av deras produkter. Det var först när Hop Hound dök upp på systembolaget i april som jag fick upp ögonen för dem på riktigt och dessutom insåg att de bryggde ekologisk öl!

Väl framme i bryggeriet så fick jag en pratstund med Tomas - om öl i allmänhet och ekologisk öl synnerhet - speciellt givetvis deras öl!

  • ATOÖ; Varför brygger ni ekologiskt? 
  • TH; Att vi började med ekologiskt beror nästan uteslutande på att Niklas Jakobson sedan tidigare importerade vin och då satsat på ekologiska och naturliga viner. Det blev rätt naturligt att testa det också på ölsidan.
  • ATOÖ; När blev ni eko-certifierade?
  • TH; Vi började jobba med övergången under hösten 2013 och blev slutligen certifierade i början av 2014. Vi valde att inte KRAV-certifiera oss för att det kostade för mycket.
  • ATOÖ; Genererar er ekologiska satsning något särskilt gensvar bland era kunder?
  • TH; Inte i någon större skala, vissa har framfört positiva omdömen om eko-satsningen - men det flesta gillar ölen "bara" för att den är god. Ingen har dock klagat på det!

Vi var rätt överens om att de flesta som gillar hantverksöl - än så länge - är mindre intresserade av det ekologiska och mer att det ska smaka bra. Det är ju också därför en extra investering i KRAV-certifiering inte nödvändigtvis direkt skulle generera några fler kunder.

  • ATOÖ; Var köper ni era råvaror - malt och humle?
  • TH; Humlegårdens Ekolager är vår huvudleverantör. Vi kommer att medverka i deras Nybryggar-monter på SBWF2014. Restprodukten - draven - har vi hittat ett trevligt sätt att återanvända. Rosendals Trädgårds bageri på Djurgården bakar bröd av det!

Detta är givetvis något som glädjer mig något helt enormt, då just denna monter finns med högt upp på min "To do-list" för festivalen. Vi pratade vidare om möjligheterna att få tag på bra råvaror i Sverige och då nämnde jag att Sigtuna köpt en stor laddning KRAV-odlad humle från Mariestad.
Vi snackade vidare också om annat än det rent ekologiska.
  • ATOÖ; Ni har ju rätt nyligen fått ut en del fatöl på några av stans bättre pubar/krogar, har ni något närmare samarbete med någon särskild? Ni har ju till exempel Babajan Bar - som har serverat era öl - hyfsat nära rent geografiskt.
  • TH; Ingen uttalade samarbetspartner, men närmast är väl Bar Central på Skånegatan - de har till och med gjort förfrågningar om vi kan/vill brygga en husöl åt dem. Men det finns tyvärr inte riktigt möjligheter för det i nuläget.
  • ATOÖ; Några funderingar på att göra någon samarbetsöl?
  • TH; Någonstans i våra bakhuvuden finns väl funderingar, men inget ännu så länge - inte mer än just bara ospecificerad funderingar.
  • ATOÖ; De flesta av era öl har ju en rätt beskedlig alkoholnivå, har ni bryggt någon folköl?
  • TH; Just ni jobbar vi med en lättöl - Berline Weise - som bland annat kommer med till Nacka i månadsskiftet. Men premiär blir det på Spritmuseum den 25 september i samband med en middag som arrangeras med Daniel Burns.

Vi pratade också lite om huruvida systembolagets nya regler (från 1/9) inverkat på deras försäljning, tydligen så har det märkt av en viss minskning redan......
Tomas Hallgren

De sköter själva distributionen i Stockholm, i övriga landet använder de sig av Winetrade.

Stort tack till Tomas för att du tog dig tid att visa bryggeriet och svara på mina frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar