onsdag 3 september 2014

Funderingar kring Pubrundor i allmänhet och i Stockholm i synnerhet

En klassisk Pubcrawl är ju aldrig fel, jag har några kortare rundor som jag brukar följa men har funderat på att sammanställa en/flera olika rundor och att dela med mig av min enorma visdom om vilka krogar som är värda att ha med.

Utgångspunkt och avslutning är något som ju är viktigt att tänka på, matintag, geografisk indelning och transportlogistik är minst lika viktig. Jag minns fortfarande mina första rundor - en vecka i London 1985, då gick vi runt halva stan med första besök klockan 11.00 varje dag (utom på söndagar har jag för mig)!

Som avslutning brukar jag lägga in en krog/pub som ligger nära hemmet/boendet, utgångspunkten bör vara ett ställe som ligger rätt långt bort rent geografiskt, alternativt nära så gör jag en cirkelrunda. Jag vill helst ha en smidig rytm i rundan, slippa hoppa fram och tillbaka. De pubar som ligger med på rundan vill jag gärna ha en hyfsat bra insikt i om vad som kan tänkas serveras för att lättare kunna planera intaget - jag vill gärna börja lite lugnt och städat, det vill mena lågalkoholhaltiga öl, spä på med vatten emellanåt och dessutom grunda med lite fast föda.

  • 1. The Long Walk - Jag tar bussen till Hornstull och börjar dagen med en korv-lunch hos Taylor & Jones with The Twist, givetvis med god (lätt)öl som måltidsdryck. Följer upp med en promenad runt hörnet (nästan) och upp en bit på Hornsgatan ligger ju Bishops Arms. Efter en lång och stärkande promenad utmed samma Hornsgatan så kan det bli ett depåstopp hos stans bästa glassbar - 18 smaker serverar nämligen i mån av tillgång - ölglass! Sen så är det dags att dyka in på Akkurat, förhoppningsvis finns något från Skebo på handpump. Därifrån är det inte långt upp till Repslagargatans bästa pub - Oliver Twist, också där kan med fördel något från de centralt placerade cask-pumparna inmundigas, varför inte testa något från Dark Star. En promenad ner genom den klassiska Slussen-karusellen och du är framme i Gamla Stan, här finns ett antal trevliga pubar att välja mellan, jag brukar gärna hamna på Bishops Arms Gamla Stan och därifrån är det ju löjligt nära (samma byggnad) ner till The Flying Elk. Det är ju mer en matrestaurang, men kan ha ett rätt hyfsat utbud av öl. Beroende vad klockan är och hur hungrig man är så kanske det kan vara läge att inmundiga lite föda här. Sen tycker jag det är dags att röra mig mot Vasagatan, här finns ju ytterligare en Bishops-pub, men jag tar snarare sikte mot stans Eldorado för oss som gillar Belgisk öl. Belgobaren har ett riktigt bra utbud men vill jag verkligen gå ner mig i trappister och suröl så är det definitivt värt att fortsätta ytterligare en bit uppför gatan till Pressklubben. Förutom ett skrämmande utbud av belgo-bira så finns här också bra matmeny. Om du fortfarande är törstig så ligger på andra sidan Norra Bantorget, granne med Scala-teatern ligger nämligen Monk's Café och bryggeri. I stadsdelen Vasastan har det länge varit rätt tunnsått vad gäller finare ölpubar, men på senare tid har framför allt ett kvarter blommat upp. Där ligger bland andra Mikkeller Bar som givetvis är ett måste under denna runda. För min del brukar jag allt som oftast avsluta kvällen med en sängfösare på BrewDog Bar Stockholm.



De pubar som i texten ovan är skrivna med kursiv fetstil är sådan som jag kan "hoppa över", men det fyller en viss rytmfunktion.

Om du vill begränsa de långa promenaderna så går det givetvis att hålla sig till en mer homogen geografisk indelning, då går det ju bra att fylla på med flera alternativa krogar också.

  • 2. Söder - Förutom redan omnämnda så brukar jag gärna besöka Bishops ArmsFolkungagatan (kan mycket väl ingå i den stora rundan ovan). Vill du äta gott och spännande så kan en tripp till den lite mer avsides belägna Babajan Bar - som därmed skulle kunna fungera utmärkt som startpunkt (eller avslutning), här finns dessutom god öl både på fat och flaska. Här skulle jag dock förorda att lägga Akkurat sent på rundan - avsluta kvällen där med en djupdykning i Cuvee-menyn för deras ölkällare, där finns många goda "gamla" öl, varför inte testa en Bigfoot från 2002!
  • 3. Gamla Stan - Förutom Monk's Porter House och ovan nämnda pubar, så har jag frekventerat krogmiljön i Gamla Stan rätt sparsamt. Men både 19 Glas och Pubologi (som ligger mittemot varandra) har rätt bra utbud, Wirströms har jag hört bra saker om - men det verkar vara en rätt "standard"-pub.
  • 4. City - Alldeles i närheten av Centralstation så ligger Bishops Arms Vasagatan, och närmaste granne med Pressklubben ligger ju Duvel Café - om jag ännu inte är mätt på belgobira. En av stans bäst undangömda pubar är onekligen Ölbaren NK Saluhall - den är lätt att missa till och med om går precis förbi den. Men den har ett mycket bra geografisk och strategiskt läge, perfekt för ett besök efter shoppingrundan på Systembolaget i Passagen! Där finns "bara" två fyra fatölskranar, men i gengäld så är flasksortimentet väldigt välfyllt, exklusivt och prisvärt. På  Linnégatan, Östermalm finns ju ytterligare en Bishops Arms värd att besöka.
  • 5. Vasastan - Granne med ovan nämnda Mikkeller Bar ligger Bierhaus som har inriktning mot tysk/europeisk pilsner öl och matkultur. Därifrån är det krypavstånd till stadsdelens nestor - 20-års jubilerande Man in the Moon, här finns ett stort och bra utbud av fatöl plus en spännande ölkällare. Några stenkast därifrån ligger Restaurang Tradition som på inte sätt kan tävla ölmässigt med sina grannar, men har en del trevliga flasköl och en meny som övervägande består av vällagad husmanskost. En bit bort – långt upp på Drottninggatan ligger Queens Head, som är en av få pubar som likt Akkurat och OT serverar handpumpad öl, bara det är i sig ett skäl för ett besök. Flippin Burgers har blivit omskrivet vitt och brett som ett hett "Hipsterställe" - med välgjorda burgare och bra utbud av öl.
  • 6. Kungsholmen - Jag har tidigare skrivit om Kungsholmens uppvaknande ur det svarta hål som i mångt och mycket täckt denna stadsdel. Här (framför allt centralt kring Fridhemsplan) finns fortfarande ett gäng "lågprispubar" (typ Retro, Dovas, Hirschenkeller) som lockar med Stor Stark för 19-29 kronor. Men här finns också några gamla och nya favoriter. Xarcuteria har "bara" två fatölskranar, men ett bra flasksortiment och trevlig matmeny. Amaranten ser inte mycket ut för att vara en pub, förlagd i hotellfoajé ser den mest ut som en småtrist hotellbar. De har 4 stycken fatölskranar med varierande utbud och ett hyfsat flaskutbud. På Fleminggatan ligger två av mina favoritpubar med klassiska brittiska pubmiljöer; The Flying Scotsman Inn och på andra sidan St Eriksgatan så ligger Macinlays, bägge har bra blandning bland fatölen och ibland dyker det upp en del guldkorn. Men stadsdelsfavorit är utan tvekan BrewDog Bar.
  • 7. Den exklusiva rundan - Vill jag begränsa antalet och/eller kanske visa upp "Stans BÄSTA Pubar" - plus några utanför mallen - för utsocknes gäster. Då blir det en mer begränsad satsning - dock med spretig geografi. Börjar med att testa några av Cask-pumparna på Oliver Twist och kanske någon skojig Lambic på Akkurat. Om säsongen är sommar så kan det vara värt att ta sig en båttur från Slussen ut till Fjäderholmarna för ett besök på den härliga bryggpuben som det lokala bryggeriets öppnat precis vid kajen, deras drycker serveras dessutom på flera av holmens olika restauranger. Ett besök hos Nya Carnegiebryggeriets pub kan också vara värt, särskilt om vädret tillåter uteserveringssittning - där finns nämligen en hyfsad utsikt och bra öl. Sen en tur över till Pressklubben - gärna på en torsdag när maestro Skrubbe regerar i baren, då brukar det kunna finnas lite extra spännande saker på fat nämligen. Käkar Moules & Frites innan vi tar oss vidare upp till Mikkeller Bar, där finns det alltid några spännande fatöl att välja mellan, både Mikkellers egna brygder eller något namnkunnigt gästfat. Avslutningen förläggs återigen på BrewDog Bar, likt Mikkeller så finns här alltid ett spännande utbud av egna brygder och exklusiva gästöl.

Att i förväg planera sin runda är A och O, inte minst vad gäller transportlogistik. Har man någon vänlig kamrat som ställer upp som nykter chaufför, så är ju det inget större problem - men hur ofta händer det? Taxi är ett annat alternativ, men det kostar ju en del. Jag är en frekvent nyttjare av stadens kollektivtrafik (buss, tunnelbana & tvärbana) och har därför god kännedom om vilka linjer som passar bäst och har dessutom giltigt färdbevis (ingen extra kostnad). SLs blåa bussar - (stamlinjerna 1, 2, 3 & 4) täcker in stora delar de pubar jag nämnt, men också tunnelbanan är funktionellt. Men annars föredrar jag att i så stor utsträckning som möjligt promenera, kan vara bra att lufta hjärnan lite mellan pubbesöken.

Äta bör du, annars dör du! Och alla älskar ju en god hamburgare! Alla pubar (ja, nästan i alla fall) serverar någon form av hamburgare, i betydligt bättre form än vad du hittar hos de industriella restaurangkedjorna (typ McD, MAX & BK) och grillkiosker. Dessutom finns ett antal renodlade hamburgerrestauranger, Flippin' Burgers är mycket poppis har jag förstått och i Birkastan omnämns allt som oftast Oljebaren, där serveras enligt vissa stans bästa burgare. Bägge har ett klart godkänt sortiment av hantverksöl dessutom.
Ett annat allt vanligare inslag i stans gatuliv är ett växande antal så kallade Food Trucks, jag gillar särskilt Frick & Hagberg som förutom att de serverar ekologiska KRAV-märkta burgare - med kött från Uppland, så har de numer också börjat sälja hantverksmässigt producerad lättöl från Uppsala-bryggeriet Tempel!
Vad jag förstår så kör alla Food Trucks lunchrundor (ca 10-14), på olika ställen från den ena dagen till den andra. Jag har aldrig sett någon kvällstid, när fyllehungern gör sig påmind är det ju annars lätt hänt att jag köper snabbmat....

LÄNKLISTA;


18 Smaker                                     
19 Glas                                           
Amaranten                                   
Babajan Bar                                
Bishops Arms Sthlm                  
BrewDog BarSthlm                  
Belgobaren                                  
Bierhaus                                       
Duvel Café                                   
The FlyingElk                              
FlyingScotsman Inn                 
Macinlays (hittar ingen hemsida)                                   
Man in the Moon                       
Mikkeller Bar Sthlm                  
Monks Café Sthlm                     
Oliver Twist        
Oljebaren                         
Pressklubben                              
Pubologi                                        
Queens Head                             
Tempel Brygghus            
Wirströms Pub                           
Xarcuteria                                     
Ölbaren NK Saluhall                  





3 kommentarer:

  1. Glöm inte The Churcill Arms i Vasastan.
    Utanför tullarna, dock åt olika håll, finns Printz under Tele2 arena och Sorbonne vid Brommaplan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt aldrig varit på Churchills, men jag vet var den ligger. Ändå värre är det med Printz och den är ju dessutom svårplacerad i crawlen, även om T-banan går rätt snabbt från Globen till Medis/Slussen.

      Radera
  2. Sorbon är ju också ett ställe som förtjänar en plats i en välfylld pubrunda, men den är också svårplacerad pga geografin. Bor man utmed T-banans gröna linje (Hässelby-hållet) eller på Ekerö, då är ju Sorbon en gjuten avslutare! Det funkar ju (oftast) rätt bra med t-bane--kommunikation mellan Fridhemsplan och Brommaplan - ca 15 minuter är ju ingen halvdagsresa direkt.....

    SvaraRadera