torsdag 17 juli 2014

Mitt andra besök på Nya Carnegiebryggeriet

Onsdagen den 16 juli 2014 firades Ölets Dag i Sverige, runtom i Sverige höll ett urval - av de numer dryga 150 stycken - av bryggerier öppet hus. I mitt närområde så lockade Nya Carnegiebryggeriet med guidade turer i bryggeriet och världspremiär på deras nya Russian Imperial Stout - Krakatau. Då jag jobbar så anlände inte jag förrän klockan 16.30 och bokade omgående in mig på en rundtur som skulle start 17.20. Jag hann därmed dricka några öl inför turen. Jag beställde en J.A.C.K. i uteserveringen och fick den serverad i ett plastglas av typ Shaker-modell, inte mitt nya favoritglas direkt - men det är vad de serverar i uteserveringen.
Fläderwit och Saison
Hann med 2 stycken smakprovarglas med Fläderwit och Saison också innan det var dags för rundturen, under ledning av bryggaren Josefine Karlsson.
Josefin framför Pripps-fat
 Själva turen gav inte så mycket - ända egentliga skillnaden med tidigare besök jag gjort på bryggerier var doften. Lokalerna brukar generellt ha en rätt tung stalliknande doft, men här uppfattade den inte alls. Lite bakgrund och lite framtid - flasktaplina kommer att installeras under hösten 2014 och i samband med de så räknar det med att kunna lansera några av sina produkter på bolaget. Josefine pratade också en del om sin egen skapelse - Krakatau - som hon själv fått smuggla in Kokos-socker för att smaksätta produkten med, mer om vad jag tyckte om den senare.

Efter rundturen blev det ett besök i baren igen, dags att testa denna nya favorit igen;
Lumens in Tenebris
 En välkryddad mörkröd Saison som jag gillar mycket! Under avnjutningen av den så kastade jag ett snabbt öga på menybladet som låg på bardisken. På baksidan fanns en lista över fatölen, på den fanns det med en Real Ale och det var väl kanske inte nödvändigtvis den perfekta efterföljaren till Lumens, men det funkade ändå hyfsat. Under tiden så dök en bekant herre i Panama-hatt upp och jag kunde givetvis inte motstå frestelsen att gå fram och hälsa. Mannen var Garrett Oliver, Chefsbryggmästare på NCB och Brooklyn Brewery, alltid lika trevlig!
Primus Lux
Primus Lux drack jag för några månader sedan på Akkurat, då gillade jag den - nu gillar jag den ändå mer. Josefin berättade under turen att det var en av ölen som eventuellt skulle hamna i Bourbon-faten som köpts in.
Som avslutning på mitt besök fick det bli Krakatau, en Russian Imperial Stout som klockar in på 8,5% abv. Den är god, men lite väl tunn i kroppen för en RIS, den skulle nog kunna tjäna på en tids förvaring i bourbon-faten.

Tack till alla medarbetare på NCB - givetvis lite extra tack till Josefine, Tomas i baren och CC.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar