onsdag 26 februari 2014

Riktig öl är handpumpad

Två av Stockholms bästa pubar är utan tvekan Oliver Twist och Akkurat, förutom att de serverar massor av härliga flask- och fatöl så har det en sak gemensamt - de är de enda krogarna i Sverige som tilldelats licensen CASK MARQUE för att servera Real Ale. OT & Akkurat var de första pubarna utanför Storbritannien  med att få denna utmärkelse - det skedde redan år 2001!

Igår - tisdagen den 25/2-2014 så kungjordes att de får behålla sina utmärkelser, det firade jag genom att besöka bägge dessa pubar, som ju ligger hyfsat nära varandra.

Oliver Twist så var samtliga (3) Cask-pumpar igång, jag valde att starta med en bitter från bryggeriet Triple fff Brewery - Alton's Pride, detta bryggeri hade jag testat en RA från tidigare och denna var minst lika bra.


Centralt placerad bland cask-pumparna satt en etikett som jag kände igen, men som jag inte tidigare testat - Crop Circle från Hop Back Brewery. Den var extremt blekgul i färgen men smakade ändå mycket och gott.
Sist bland dagens cask-line så fanns en svensk favorit som jag aldrig tidigare testat som RA - Bedarö Bitter från Nynäshamn Ångbryggeri. Jag gillar Bedarö, både på flaska och fat - men som Real Ale så är den ruskigt god!

Efter detta var det dags att promenera ner till Hornsgatan och kolla vad Akkurat hade kopplat in i sina 4 cask-pumpar, men bara 2 av dessa var påkopplade när jag satte mig vid bardisken. Jag misstänker att det kan bero på att det idag onsdag 26/2 så startar Frankenfestival på Akkurat (där det ska serveras självrunnet tysköl!). 
Men de två som fanns var från två riktigt bra bryggeri och dessutom av mig tidigare icke testade.

Hophead från Dark Star påminner till utseende en del om ovan omnämnda Crop Circle, men här finns också en riktigt trevlig doft och en än mer markerad smak.

Jag avslutade min cask-festival med en ljuvligt körsbärssvart stout, återigen en öl från Triple fff Brewery - Winter Cherry Stout, och jag gillar verkligen bärsmakande stouts och denna förstärkte bara denna kärlek.

På lördag fyller både OT & Akkurat på med en real ale från ett av mina svenska favoritbryggerier;

I'll be back! <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar