måndag 30 december 2013

Mina Pubar - del 6 - Flying Scotsman Inn

På Fleminggatan 28 i Stockholm så ligger en av mina favoritpubar av det mer klassiska brittiska stuket - Flying Scotsman Inn. Det var ett inlägg på facebook som gjorde att jag vågade prova puben som jag gått förbi med en lätt fnysning så många gånger. Sedan dess är jag fast - på ett mycket trevligt sätt!

FSI slog upp sina portar första gången 1995 och när nuvarande ledningen tog över 2004 så fanns 10 stycken fatöl och lika många flasköl. Men sedan dess har det hänt en hel del, 2010 byggde den ut med en pub i nedervåningen, den är i nuläget öppen bara 2 dagar i veckan - men den är bokningsbar. Där finns numer också ett nära samarbete med Sigtuna Brygghus/St Eriks Bryggeri som förser de 4 fatölskranar med en strid ström av svensk hantverksöl. Samarbetet med just Sigtuna började dock tidigt, då FSI var den första puben som serverade deras produkter!
Under sommaren 2013 så utökades fat-kapaciteten med 4 nya kranar - numer totalt 30 stycken (14 stycken fasta fat och 16 stycken roterande gästfat).
Mixen av euro-pilsner, britt-ale och ny spännande hantverksöl är på en sådan nivå att det borde locka både ölnördar och vanliga öldrickare - även om det saknas någon riktig "industrilager". Lägg därtill en skön blandning av flasköl, bland annat flera olika de Molen-öl!
Den stora lokalen i gatuplanet är lite trång, men här finns gott om sittplatser och även en spelhörna. Inredningen är mörk och mycket trä - men alla sköna accessoarer (flaggor, fotbollströjor och ölreklam) som hänger på väggar och i taket livar upp känslan.


Bland det första jag la märke till när jag besökte FSI var att de hade minst två stycken reklamskyltar för McEwans Export - en av mina stora ungdomsfavoriter!
[BILD]
Även om jag inte ser mig själv som någon "Stammis" så blir jag alltid igenkänd av personalen och här finns ett av FSI starkaste kort - personalen! Det är fyra tjejer och chefen - Rasim - som primärt tar hand om mig (och övriga gäster) och de är genomgående trevliga och håller hög servicenivå.


Jag kan komma att lägga till några bilder, egna och lånade.

Sammanställning av mitt omdöme av The Flying Scotsman Inn.
  1. Läge - 3 av 5 - motsvar nästan lägesmässigt BDB, men ligger lite mer i skymundan, men fortfarande centralt med goda kommunikationsmöjligheter.
  2. Interiör - 4 av 5 - lite mörkt och trångt - men trevliga accessoarer både på väggar och i taket. På nedervåningen finns toan - där det är lite trångt att komma in om jag vill sitta ner.
  3. Fatöl (30 st) - 6 av 10 - Har en ok blandning av olika stilar, både eurolager/pils och mer spännande gästfat, både svenskt och mer internationellt. 14 stycken fasta kranar.
  4. Flasköl (ca 80 st) - 6 av 10 - Ok utbud, inte minst de Molen-samlingen.
  5. Personal - 5 av 5 - Det är lätt att förstå varför det är många stammisar här.
  6. Miljö -  4 av 5 - Källsorterar allt avfall och använder energisnåla ljuskällor. 
  7. Summa - 28 av 40
  8. Snitt - 7 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar