fredag 13 december 2013

Återbesök hos Sundbyberg Köksbryggerie

I september lyckades jag få ett kort studiebesök på ett renovieringsprojekt som pågick i det centralare delarna av min grannkommun Sundbyberg. I en gammal kyrkobyggnad i korsningen av Sturegatan/Esplanaden så håller nämligen ett nytt bryggeri på startas - Sundbybergs Köksbryggeri.
Då tog jag några foton och snackade kort med Peter, en av killarna bakom satsningen.
September 2013
Häromdagen var jag i Sumpan igen och passade då på att återbesöka den ståtliga lokalen.
Balkongen

Peter & Thomas

Nu fick jag även träffa Thomas och nu var stora delar av bryggverket levererat, installerat och delvis verksamt. Den typiska bryggeridoften är nu påtaglig i lokalen - trots att det är högt i tak.
December 2013
Peter kollar koket
  



I nuläget räknar de med att de ska kunna ha en färdig produkt i januari 2014 - systembolaget i har redan visat intresse. Initialt i butikerna i Sumpan och Solna.
De har under renoveringstiden fått en del stöd av kommunen och dessutom tillstånd att ha en Bryggeri-Pub i lokalerna.

Som Solna-bo är jag ruskigt avundsjuk på medborgarna i Sundbyberg som nu får ett eget bryggeri med tillhörande pub - inte minst med tanke på att det i Sumpan redan finns några hyfsade pubar. Men jag bor ju hyfsat nära och hoppas räknar med att bli återkommande gäst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar