fredag 1 november 2013

Mina Pubar - del 5 - Xarcuteria Café & Bar



På Hanterverkargatan 40 ligger en restauranglokal som jag besökt för lunch vid flera tillfällen och under olika ägare - detta under flera års tid. Inte så konstigt kanske med tanke på att jag nästan har lokalen inom synhåll från mitt kontor.
April 2012 flyttade Xarcuteria Café & Bar in i lokalen (som bytt inriktning några gånger på senare år) har jag inte ens funderat på att besöka - utan bara besett etablissemanget med viss skepticism från utsidan. Men så i somras så fick jag ett tips av en arbetskamrat att det fanns en del bra öl där. När jag tittade in genom skyltfönstret så kunde jag åtminstone se 2 stycken fatölskranar - Sigtuna East River Lager och Lagunitas IPA och detta antydde ju att denna bar (för någon regelrätt pub är det egentligen inte) faktiskt kunde vara något också för mig. Tyvärr så var den vid detta tillfälle stängd för semester.
När så sommaren tog slut så sökte jag mig återigen dit och insåg då att lokalen höll att renoveras - rimligtvis skulle detta innebära att när det åter slog upp dörrarna skulle det ske under ny regi och annan inriktning, det var i alla fall min förutfattade mening. Men när jag någon vecka senare stötte ihop med en "hantverkare" utanför dörren så kom jag för första gången i direktkontakt med Douglas - som tillsammans med brodern David driver baren. Jag fick redan då en kort pratstund med Douglas och direkt framkom det att de fatölskranar jag skymtat tidigare inte var någon slump. Vad gällde ölen så skulle de snarare satsa än mer på hantverksöl när det väl slog upp dörren efter renovering!
I det läget så pratades det om nystart i oktober, men som de flesta byggprojekt så sprack tidsplanen och invigningen sköts fram. Men så för någon vecka sedan framkom ett säkert datum för omstarten - den 1a november.

PRESSMEDDELANDE INFÖR OMSTARTEN
Den 1 november öppnar Xarcuteria igen efter en TOTAL MAKE OVER – nu med
större fokus på ett spännande utbud i baren, men fortfarande med samma passion
för högklassiga charkuterier, goda ostar och utvalda drycker. Och fortfarande med
stans bästa espresso gjord på napolitanska passalacquabönor. Nu får alla mat- och dryckesälskare ett nytt trevligt hak i hjärtat av Kungsholmen, med smak av Sydeuropa.
Hantverkargatan 40, Kungsholmen, Stockholm
Jag fick möjlighet att besöka lokalen några dagar innan och tog några foton, ställde frågor och fick många svar.
De hade ingen egentlig erfarenhet av restaurangbranschen innan de i april 2012 öppnade Xarcuteria - i det läget utan tillstånd att servera alkohol (det fick de först i oktober samma år). Både David och Douglas är i grunden civilingenjörer, men det var under deras gemensamma resor i sydeuropa som intresset för "goda smaker" förstärktes, både att tillaga och konsumera - givetvis med smakrika drycker.
Det finns flera anledningar till varför de valde lokalen - centralt beläget och i ett område med stor utvecklingspotential för en ny bar med inriktning mot goda smaker. Lokalen i sig var i rätt dåligt skick när det övertog den - något som gjorde det möjligt att vidareutveckla formen till en interiör som bättre kunde passa deras idé om hur de ville att lokalen skulle fungera. Nu efter renoveringen är alla väggar ljust kaklade - snyggt!
Hos Xarcuteria serveras primärt Charkuterier och Ost - med tydliga sydeuropeiskt tema. Men även mer närproducerade delikatesser - renhjärta kommer att finnas på menyn. Det kommer även serveras grillade mackor.
De söker också - har redan funnit - producenter i Sverige som kan tillgodose deras behov av närproducerat. I nuläget har Xarcuteria inga renodlat ekologiskt märkta produkter i sitt sortiment, men flera producenter som de handlar från har ett långt gånget miljötänk i sin produktion.
Genom kommunens försorg har de möjlighet att källsortera stora delar av sitt avfall - däremot utrymmena i lokalen rätt begränsade.

På självaste Halloween så blev det smygpremiär för särskilt inbjudna - inklusive undertecknad - där vi fick möjlighet att provsmaka både chark, ost och öl (& vin). Det blev bland annat fänkålssalami, Soprassata (nedkokt grishuvud), ananasost och några för mig tidigare otestade öl/bryggerier.
Smyginvigning den 31/10
Mycket välsmakande charktalrik

David håller välkomsttal

de Molen Hamer & Sikkel


Halloween-kvällens fatöl

Halloween-Öllistan


Vin-väggen
Dryckesmässigt finns ett stort urval av vin, men också ett spännande utbud av hantverksöl. Framför allt importerad sådan - men Sigtuna East River Lager finns på fat, 1 av i nuläget 2 fat. De har valt att inte samarbeta direkt med någon enskild importör - utan försöker hålla ölkylens innehåll rätt så varierat, gärna med sorter som inte finns hos alla andra. Kylen där burkar och flaskor med öl finns är i nuläge placerad bakom bardisken i knähöjd och är därför inte lika lättöverskådlig. Som tur är finns en öllista, men den kunde varit mer informativ (I-landsproblem). Jag saknar uppgifter om alkoholhalt, öltyp och förpackningstyp (burk/flaska) - något som rimligtvis borde kunna läggas till i samband med nästa uppdatering. På kvällens lista fanns bland andra öl från Train Station, Slottskällan, Kona, Caldera, Deshutes och Avery.


Ölkylen - där Dale's Pale Ale har en central placering


lånad bild från Xarcuteria på Facebook
Glasmässigt så kommer de användas ölsejdlar från Sigtuna (se bild ovan) för att servera fatölen, men det kommer att gå att köpa smakprov i mindre glas. Flask- & burkölen kommer generellt serveras i vinglas (se bild nedan).

David visar Öl- och Vinglaset

Sammanställning av mitt omdöme av Xarcuteria Café & Bar.
  1. Läge - 3 av 5 - För min del så är läget nästan farligt bra, men vet du inte vad som finns på insidan är det lätt hänt att du missar det.
  2. Interiör - 3 av 5 - ljus, lite badrumskänsla - men snyggt. Trappan till övervåningen inte helt bra, på grund av snubbelrisk.
  3. Fatöl (2 st) - 5 av 10 - det finns utrymme för ytterligare en kran, bra öl - men få.
  4. Flask- & Burköl (ca 20 st) - 7 av 10 - Ett spännande utbud av importerad Craftbeer, där Dale's Pale Ale fungerar som "Hus Öl".
  5. Personal - 4 av 5 - David och Douglas är väldigt passionerade, med starkt engagemang och det smittar av sig.
  6. Miljö -  3 av 5 - saknar renodlade eko-produkter och ingen återvinning av matavfall.
  7. Summa - 25 av 40
  8. Snitt - 6,25 av 10
lånad bild
Bröderna Douglas och David Tikka (lånad bild)
Nu har jag ju inte testat Xarcuteria i "skarpt" läge, men min nuvarande åsikt är att det nog inte blir något sämre betyg efter återbesök.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar