tisdag 5 november 2013

Kluckande Klappar från Wicked Wine

Importören Wicked Wine bjöd in till traditionsenlig sortimentsprovning/beer-sampling, denna gång med visst jul-tema. Också denna gång så stod Amaranten som värd för evenemanget som startade redan klockan 14.00 på måndagen. När jag dök vid 5-snåret - varmt välkomnad av Mattias - var där rätt tunnsått med besökare, men öldiskarna var fortfarande hyfsat välfyllda.
Jag började eftermiddagen med en ny bekantskap från Robinson Brewery;
Old Tom Ginger
 Öl som doftar och smakar så pass mycket ingefära brukar kunna vara rätt sträva i strukturen, lämnar gärna en beläggning på tungroten efter sig. Men detta gör inte Old Tom, trots att det finns en hel del "Ginger" i denna Strong Ale - detta visade sig bli kvällens stora favorit hos mig.
Thomas Hardy är ju ett högt ansett namn i ölnördskretsar - jag har dock testat deras produkter i väldigt liten skala tidigare. Här fanns 2 stycken vintage-årgångar - 2006 & 2008 - jag testade 08an och blev väl inte jätteimpad.
2008an

Smutsig oäkting


Founders är ju nykomling i WWs katalog, men också detta bryggeri är välrenomerat - det jag testat tidigare har varit mycket tillfredsställande. Men Dirty Bastard var väldigt tam (öppnad flaska) och ingen höjdare enligt mig. Jag köpte 2 flaskor av Double Trouble på bolaget i fredags, förhoppningsvis är den bättre.

Sen tyckte jag det var dags att testa lite "riktig" julöl, tyvärr så saknades några - men dessa tre tycker jag funkar också i år;
Corsendonk, Ridgeway, Mohawk
Under kvällen dök det upp allt fler av de vanliga nördfolket, men jag snackade en del med en gentleman från Gävle och inte minst smålänningen Pär.
Jag avslutade kvällen med dessa tre - kände att jag borde ge Dirty Bastard ytterligare en chans, denna gång från en nyöppnad flaska. När detta inte föll så väl ut så följde jag upp med två säkrare kort.
Stort tack till Ola, Mattias, Thomas och alla andra på WW som återigen fixar en skön provning.

2 kommentarer:

  1. Det var kul att träffas och få byta en och annan visdom om det där som kallas öl. Vi ses väl på Akkurat nästa gång. /Pär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte helt otänkbart - det var ett tag sen jag var på Akkurat nu, var på OT i helgen - mest pga att Akkurat var stängt på eftermiddagen....

      Radera