tisdag 15 oktober 2013

SBWF2013 - Sammanfatting - del 2d - annan dryck




Förutom öl  (och vatten) så drack jag några andra drycker. Här är några exempel på alternativa drycker. Brekeriet hade med sig både Cider och Must som de importerat från Frankrike, jag testade Cassis-cider. Men jag vet inte vad det är med svart-vinbär och Brekeriet - det funkar inte för min del! Men denna alkoholfria (!) äppel- och rabarber-must (Jus de Pomme Rhubarbe) från samma musteri - La Ferme d’Hotte - var en av mina bästa smakupplevelser under festivalen.

Svågern och jag körde en 2 flaskors paralellprovning av olika årgångar från Glenlivet. en 15-åring lagrad på franska ek-fat mot en 21-årig Archive - det var en jämn kamp utan någon solklar vinnare.
 
Svågern och jag körde även en traditionell dramm i form av varsin Gammeldansk!

Glen Moray är min favorit-whisky av de som finns tillgängliga på systembolaget, i Bibendums monter hade de en liten specialare från samma destilleri, deras Classic var väl i och för sig ingen höjdare utöver det vanliga - men kul att testa.

Men den godaste whiskyn jag testade hittade jag till under andra fredagen. För drygt 20 år sedan spenderade jag en vecka i Skottland, då besökte jag och polaren bland annat den lilla byn Tomintoul - där vi visserligen inte drack någon whisky (vad jag kan påminna mig i alla fall) men väl fick se mitt livs första (och hittills enda) "Highland Games". Nu visar det sig att deras lokala 12-åriga whisky är minst lika god som spelen var kul att bese.

Systersonen ville under fredagskvällen testa en Tequila, jag fick ett litet smakprov ur hans glas och jag är fortfarande ingen fan av annat än Tequila Sunrise!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar