torsdag 1 augusti 2013

IPA-dagen - internationell högtidsdag och release på systembolaget.


Idag firar jag och många med mig den internationella IPA-dagen, en årligen återkommande dag med historia som går så pass långt tillbaka i tiden som 2011 - det är en härlig tradition!
Jag har ju ett antal IPA-öl hemma redan, men räknar med att göra minst ett After Work-stop på någon trevlig pub.


Dessutom så hjälper ju systembolaget till genom att just idag släppa en hel drös med trevliga öl - alla är i och för sig inte av IPA-typ - här följer en kort lista på vad jag hoppas kunna plocka till mig under dagens besök (minst 1);

  • St Eriks/Mattias Dahlgren - #1, #2, #3 och #4 - ett mixpack med 4 flaskor av samarbetet mellan bryggaren Jessica Heidrich och kocken Mattias Dahlgren. Blir ett sådant, jag har testat #1 Enbär och #2 Pors tidigare (den sistnämnda tycker jag är riktigt god) och är klart nyfiken på trean och fyran.
  • Omnipollo/Dog Brewing - Agamemnon - samarbetet med Dog Brewing beskrivs som en trögflytande Imperial Stout. 65cl flaska på 12,5% för 99 kronor är nästan pinsamt billigt!
  • BrewDog - Jack Hammer - har testat den på fat, med lite blandat resulat. Men det blir ändå några flaskor, bra pris också på denna.
  • Sierra Nevada - Hoptimum Whole-Cone Imperial IPA - har gillat de tidigare versionerna, ska bli spännande och smaka på denna.
  • Stone - Old Guardian Oak-Smoked Barley Wine - älskar standardversionen av OG, och detta låter mycket spännande.
  • BrewDog - Abstrakt 13 - den första AB-ölen jag verkligen uppskattat, när jag testat den på fat - hoppas att den är lika bra på flaska. Rätt dyr och mindre tillgänglig.

Som vanligt kommer jag säkert "hitta" några sorter till som får åka med mig hem......

1 kommentar:

  1. Fick tag på allt jag vill ha och la till följande;
    Peak Organic - Weiss Principal
    Nögne Ö - Dark Horizon 4
    Anderson Valley - Hop Ottin

    Dryga tusenlappen fick det kosta denna gång.....

    SvaraRadera