tisdag 16 april 2013

RECENSION #93 - Port Brewing Old Viscosity Ale



Not your Dad’s Wimpy 30 Weight (is how our original label used to describe this massive chewy and thick beer).” Citatet är hämtat från etiketten och hemsidan. "Love at first taste" är ett mer personligt citat - en bardisk (Brill & Co) ute i Nacka hösten 2012 där mötte jag denna mörka skönhet för första gången!

BRYGGERI; Port Brewing
ÖL; Old Viscosity Ale
TYP; American Strong Ale, aged in oak barrels
NATIONALITET; USA
BATCH;
BÄST FÖRE;
IBU; (medel/hög)
ALKOHOL; 10%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 65cl
PRIS; 99 (152,30 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE;  Privatimport/samköp, Systembolaget, Passagen
INKÖPSDATUM; 2013-04-03
TESTDATUM; 2013-04-16

GLAS; Reidel 50cl, funkar bra.


DOFT Lite överraskande sötma, som fylls ut med en del alko-doft. Men här finns också de klassiska kaffe-chokladen
(8 av 10)
UTSEENDE Mörk som en vacker koltrast med ett fluffigt mörkbeiget skum – grandios .
(5 av 5)

SMAK Massor med choklad och lika mycket kaffe, med en snärt av vaniljstången. Magiskt tycker jag är en riktigt bra sammanfattning!
(10 av 10)


 
MUNKÄNSLA Förvånansvärt mjuk över tungan, men alkon hettar till  lite i bakre delarna. En lång härlig eftersmak, men inte lika besk som jag minns den.
(4 av 5)

SAMMANFATTNING Jag är inte fullt lika exalterad som när jag testade den första gången på SBWF2012, eller ens jämfört med när jag testade min första privatimporterade flaska. Men det räcker långt ändå.
(17 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; 44 av 50
(4,4 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar