lördag 12 januari 2013

RECENSION #80 - Shepherd Neame Spitfire



Årets första recension blir en av mina tidigaste (som fortfarande finns tillgängliga) favoritöl. På 90-talet drack jag många halvliters-flaskor av denna. En del av min fascination för denna öl kan kopplas till mitt barndoms kärlek till stridsflygplanet med samma namn från andra världskriget. Bryggeriet tog fram detta öl till 50-års jubileet för The Battle of Brittain 1990. 

BRYGGERI; Shepherd Neame
ÖL; Spitfire
TYP; Premium Kentish Ale/Bitter
NATIONALITET; Brittisk
BATCH;
BÄST FÖRE;
IBU; (mellan)
ALKOHOL; 4,5%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 33cl
PRIS; 13,90 (42,10 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Passagen
TESTDATUM; 2013-01-12

GLAS; SBWF2012, funkar över förväntan!


DOFT Att jag fortfarande inte lär mig, ståldoften är väldigt påtaglig när den är kylskåpskall. Vartefter temperaturen stiger - via handuppvärmning - så kommer mer angenäm arom fram, lite knäck mixas med brittisk humle.
(5 av 10)

UTSEENDE Glödande bärnsten som är rakt igenom transparent, mjukvitt skum som lämnar en del rester i glasets sida.
(4 av 5)

SMAK Här blandas Golding-humlen med lite bär - kan vara hallon faktiskt. Den smakar vad den är - Bitter, men beskan är inte särskilt hög.
(5 av 10)

MUNKÄNSLA Lagom kolsyra och beska, men rätt platt och snabbt lämnar munnen tom.
(2 av 5)


SAMMANFATTNING Numer har jag svårt att förstå vad jag fanns så inbjudande i denna dryck, men det beror mer på min egen öl-utveckling snarare än att ölen skulle vara mindre bra. Den är fortfarande nog så drickbar, men det finns avsevärt bättre öl därute. Möjligtvis kan bristerna i min upplevelse tillskrivas det faktum att jag är lätt förkyld, men jag tror inte att det har haft allt för stor inverkan.
(11 av 20)


GENOMSNITTSBETYG; 27 av 50
(2,7 av 5)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar