onsdag 16 januari 2013

Ölbloggar som jag gärna läser

En lista (med klickbara länkar) med några av de bloggar som jag mer eller mindre regelbundet besöker.

Anders And Ale - Det skrivs inte så ofta men när det görs så är det överlag en extremt underhållande och välskriven ölblogg. Förra årets mästerverk var denna; Lyft på Kilten
Uppdrucket - Alltid först med nyheter som är på väg in hos SB.
Humligheter  - Nyheter från ölvärlden, inte minst de stora nyhetssläppen på bolaget.
Portersteken - Håller koll på det lokala beställningssortimentet, bland mycket annat.
99 Bottles - Ölpolarna Tobias och Joao har nyligen uppdaterat layouten på sin blogg, men precis som tidigare så får vi se prov på snygga foton av öl och ölrelaterat!
Välbalanserad - Anton, Kalle och Svante aka Bronxeng Brewery, är hjärnorna bakom denna snygga blogg. Där det bland annat skrivs om de egna skapelserna.
Beersatta - = Gosatta, en Trekker med god smak för öl!
Beerdrivel/Ölsvammel - hembryggare från Örebro, som förra året bland annat gjorde en genomgång av pubar i hemstaden.
Helbergs Humle - smålänning med sinne för fotografering och öl.
Belgisk öl enligt Skrubbe - jag är ju generellt rätt måttligt förtjust i belgisk öl, det är ju ett av alla de svarta hål som jag hoppas kunna fylla innan jag dör. Jens Skrubbe är en av Sveriges största belgofiler och bildar tillsammans med Tomas Danko "The Red Devils" som numer är återkommande gästskribenter på Mankerbeer.
Ölrådet Ölblogg - Pappa-Balder med vänner skriver kul och intressant - inte minst om julölen!
Kornmalt & Humlekottar - ytterligare en sydsvensk ölbloggare, Kristopher är precis som Balder en mycket sympatisk skribent!
Good beer hunting - En engelskspråkig (amerikansk) blogg som bland annat handlar om öl. Med en hel del snygga foton. Michael Kisers heter mannen bakom bloggen.
The Drunken destrier - irländare (från Cork) som skriver förnuftigt om sina öläventyr.

The Beer Chicks - som namnet antyder så är det en amerikansk tjej-blogg om öl! Jag har inte följt den särskilt mycket och de verkar inte skriva så mycket, men de har ju en annan ingångsvinkel än många andra ölbloggare.

Klassikerna
Ofiltrerad - En av Sveriges äldsta fortfarande aktiva ölbloggar, Bark recenserar öl och skriver gärna om svensk ölhistoria.
Beersweden - Vad jag minns så var detta den första bloggen jag besökte, numer online beermag! Darren har fått sällskap av Joel på redaktionen som förutom att skriva om öl också vloggar om öl!
Mankerbeerblogg - Magnus och Magnus skriver om öl i allmänhet och amerikansk öl i synnerhet. Har dessutom rätt tunga namn på sin lista över gästskribenter.


Öl-Vlogg
Real Ale Guide - väldigt entusiastisk kille (med fru Real Ale) som recenserar öl och gör reportage. Han får en hel del svensk öl från Johan, de flesta har mötts med stor glädje. Finns både på youtube och Facebook.

Mycket av det jag på senare tid "lärt" mig om öl har jag plockat till mig från dessa källor, som förutom information om min favoritdryck och förser mig med mycket intressant läsning.

1 kommentar: