söndag 30 december 2012

RECENSION #79 - Södra Maltfabriken Die Nasty



Södra Maltfabriken har levererat en kvalitativt blandad kompott till mitt ölglas under året, denna testade jag för några veckor sedan och gillade den inte alls då. Men jag ger den en andra chans.

BRYGGERI; Södra Maltfabriken
ÖL; Södra Die Nasty
TYP; American Strong Red Ale
NATIONALITET; Svensk
BATCH; 1
BÄST FÖRE; 2013-05-02
IBU; (hög)
ALKOHOL; 8,5%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 27,50 (83,30 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Kungsholms Torg
TESTDATUM; 2012-12-30

GLAS; SBWF2012, funkar ok.


DOFT Väldigt anonym arom, jag uppfattar just ingen sötma eller beska – men när temperaturen stiger så inser jag att jag inte låtit den värma upp tillräckligt. Nu dyker karamellerna upp och de är jordgubbssöta, med lite clementinsting vid sidan om.
(7 av 10)

UTSEENDE Mörkt gyllengul med viss grumlighet, vitt småbubbligt skum som tynar bort ganska snart till en tunn slöja.
(3 av 5)

SMAK Här tar grapefrukten tag i de söta karamellerna och ger dem en rejäl humleomgång. Alkoholen gör sig aldrig påmind i smaken utan ligger listigt i bakgrunden och lurar.
(6 av 10)

MUNKÄNSLA Mjuk kolsyra blandar sig väl med den bitska beskan, men i övrig lämnar den inga stora avtryck i munnen, lite vek.
(3 av 5)


SAMMANFATTNING Temperaturen! Tänk på att inte servera den för kall, då blir upplevelsen rätt behaglig.
(13 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; 32 av 50
(3,2 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar