fredag 14 december 2012

RECENSION #65 - Mikkeller Santas Little Helper



När jag förra året testade denna för första gången var jag rätt skeptisk, föredrog tomtens amerikanska hjälpreda, men i år verkar rollerna vara ombytta, eller….

BRYGGERI; Mikkeller/de Proef Browerij
ÖL; Santas Little Helper
TYP; Julöl / Belgian Strong Ale
NATIONALITET; Dansk/Belgisk
BATCH;
BÄST FÖRE; 29-09-18
IBU; (låg-medel)
ALKOHOL; 9,1%
FÖRPACKNING; Flaska
 VOLYM; 33cl
PRIS; 29,70 (90 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Norra Stationsgatan
TESTDATUM; 2012-12-14

GLAS; SBWF2012 – upphällningen funkar utmärkt.

DOFT Lite väl metallisk initialt, men när det avtar framträder maltig lakrits, kaffe och mörk choklad. Min första tanke när jag testade första flaskan var – Julmust – och den känslan finns också här.
(7 av 10)

UTSEENDE Bläcksvart med ett ljusbrunt skum som till att börja med är frodigt – ser kompakt ut, men luckras tyvärr upp allt för snart. Men lägger en fin persienn över glasets insida och med en tunn hinna över ytan.
(4 av 5)

SMAK En rejäl dos av choco-malt, med en balanserad sötma, med en del frukt i sötman.  Jag uppfattar inga egentliga julkryddor – men den är ändå mycket julig!
(8 av 10)

MUNKÄNSLA Mycket behaglig, mixen av de mjuka bubblorna, den  mjuka beskan och den kladdfria sötman ger en mycket skön munkänsla!
(5 av 5)
 
SAMMANFATTNING Jämför jag denna med God Jul (2012) från Nögne Ö – som ju också var en Belgian-inspirerad julöl – då vinner den här med hästlängder. En av mina absoluta favoriter bland julölen anno 2012.
(16 av 20)


GENOMSNITTSBETYG; 40 av 50
(4 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar