söndag 19 augusti 2012

Sorbon X - nytt husöl på Sorbon!

Fredagen var en dag där jag slets mellan hopp och förtvivlan, dagen var sedan en tid planerad för ett besök på Sorbon, dels för att det var länge sen jag var där (7 december 2011). Men framför allt för att den 17 augusti var uppsatt som releasedatum för deras "nya" husöl - Sorbon X (2012). En av anledningarna till mitt intresse för denna husöl är att en mina favoritbryggare ligger bakom året upplaga - Stefan "Mr Mohawk" Gustavsson, Mohawk Brewing. Just denna öl är brygd på de Proefbrouwerij.
På morgonen tänkte jag åka, men så under förmiddagen ändrade jag mig - men så efter lunch så ändrade jag mig tillbaka igen. Men så just som jag började planera för min planerade tidiga avfärd från arbetet så dyker det upp ett sista minuten-jobb - som bara måste ordnas, återigen var tunnelbaneresan till Brommaplan inställd. Men jobbet löste sig snabbare än förväntat och när jobbarkompisen ändå skulle åka bil ut till Ekerö så kunde han ju skjutsa mig till Brommaplan.
Fem över fyra - 5 minuter efter öppningsdags så var jag på plats inne på Sorbon. En hel timme innan själva eventet skulle starta och restaurangen var i det läget fylld bara till knappt en tredjedel - och de flesta satt dessutom på uteserveringen.
Weihenstephaner
Micke från Örebro!
Där ute hittade jag också ett bekant ansikte - Micke - en on-line--kamrat från BSF. Jag slog mig ner hos honom med mitt glas av Mikkellers American Dream,  Micke drack K;rlek från samma källa!
Vi hann med att snacka en hel del (mestadels öl). Men vid 20 minuter i fem var min öl slut och jag tog en Weihenstephaner i väntan på att X-fatet skulle öppnas. Jag han inte avsluta den helt innan klockan 5, så den fick stå medans vi sökte oss fram till baren för att bli bland de första att få oss ett glas av nya husölen - trots att klockan inte riktigt var fem än..... Vid baren stötte vi ihop med en annan BSF-kamrat - Christian (+1 person till - kan ha varit pappa?).
Christian
Vi satte oss givetvis ett nytt bord (längre från Baren!) och snackade mer öl - inte bara Sorbon X, även en del hembryggt och fördelar kontra nackdelar med systembolaget.
Kvällen huvudattraktion, eller?
Night Rider-kranen - två såna blev det!
Jag gillar Sorbon X - det är en av exotiska frukter väldoftande och friskt smakande American Pale Ale med en lagom beska - ett par snäpp godare än Philty Phil's (som jag ändå gillar skarpt). Men den skulle inte bli kvällens höjdare - i alla fall inte för min del. Istället fann jag återigen kärleken i mörkret - denna gång i formen av en Imperial Stout vid namn Night Rider från Pizza Port. Jag börjar allt mer bli en Stout-junkie!
Mark
Vid ett av besöken för att fylla på glaset med mer PPNR så blev jag igenkänd av ytterligare en BSF-are - en ny mycket trevlig bekantskap vid namn Mark.

Så här dags var både restaurangens inne och uteserveringen välfylld, bland andra minst två tredjedelar av bloggar-trion India Pale Ales, som jag återigen misslyckades känna igen och snacka med!? Även om inte bryggmästare Stefan själv var närvarande annat än över högtalarna (via telefon), så fanns gott om representanter för Mohawk Brewing i form av flera medarbetare från Wicked Wine. Bland andra dessa två herrarna;
Mikael - aka - Gonzo
Mattias

Jag hade en mycket trevlig eftermiddag, med god öl i lagom mängd och trevligt sällskap. Det blir nog snart ett nytt besök på denna härliga pub i norra förorten!

2 kommentarer:

  1. Det var i sanning en trevlig afton! Synd att jag var tvungen att sticka, nästa gång får jag bli mer långvarig!

    Och ja, visst var det far som också tog sig en Sorbon X! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev inte så långvarig jag heller, trots god öl och sällskapet. Tyckte att det fanns en viss likhet mellan far å son!

      Radera