onsdag 29 augusti 2012

Mina Pubar - del 3 - Monks Cafe Wallingatan - uppdatering


Jag har - som utlovat - gjort ett återbesök på Monk's Cafe Wallingatan, framför allt för att dricka en specifik flasköl - men också för att följa upp utvecklingen bland deras fatölskranar. När jag var där senast så var ju hälften av dem fortfarande på "Sommarlov", nu ser det avsevärt bättre ut på den fronten.
Åtta stycken gästfat är nu i full kapacitet;
Gästkranarna - bland annat Lindemans, Rasputin, Riegelau
Bland Monk's egna fat så var det däremot 2 kranar som stod still (ett sommarlov och en tom), men med 3 stycken ljusa fat och 3 stycken mörka fat så blir ändå kvalitén mer än godkänd.
Phat Yakk, Wallin IPA, Black Svea och 3 ljusa
 Jag började med att testa Wallin IPA - en mycket angenäm första gångs bekantskap, förhoppningsvis inte sista gången jag dricker den.
På rekomendation från Tommy så testade jag sen Phat Yakk, till namnet kan den ju kanske framstå som någon billig sydostasiatisk blasklager, men längre från sanningen går det knappast att komma
Russian Imperial Stout
Detta är en alkoholtung hyfsat tunt flytande kakao-dryck som värmer mig långt in i benmärgen och skapar ett välmående bortom det mesta jag tidigare upplevt i ölform.
Jag hade förutsatt mig att jag skulle dricka minst en flaska av Bigfoot 2007 som säljs till ett underbart pris i denna pub.
BIGFOOT 2007
Just denna årgång har en starkt sentimental betydelse för min personliga del - 2007 var året då jag första gången drack vad som skulle komma att bli min stora favorit bland alla öl för en lång tid framöver.
Hur bra är den då nu - 5 år gammal?
Jag har tidigare i år testat årgångarna 2009-2012, och inte märkt någon markant skillnad på 09an.

Men vad gäller 07 så har det hänt en hel del - den är avsevärt mörkare i färgen. Men doften känns igen, något mjukare möjligtvis. Just mjukheten är något som återkommer också i smaken - den färska humlen har tappat en hel del av sin kraft - kvar finns en väldigt begränsad beska som lätt överskuggas av Barleywine-sötman. Detta gör den varken godare eller mindre god än den färska versionen, även om jag saknar beskan lite grand.
Så här glad blir Alf när han återigen får dricka en 2007a! Alf loves Bigfoot!
Uppdatering av sifferbetyg;

  1. Läge - 4 av 5
  2. Interiör Miljö - 4 av 5  3 av 5
  3. Fatöl (16 kranar varav 8 var igång) - 7 av 10 (14 av 16 kranar är nu igång) 9 av 10
  4. Flasköl (1335 olika) - 10 av 10
  5. Personal - 5 av 5
  6. Miljö - 2 av 5 (helt ny kategori, tillagd 2012- 08-30)
  7. Summa - 30 av 35  31 av 35 33 av 40
  8. Snitt - 8,6 av 10  8,9 av 10 8,3 av 10
Sänkningen av betyget i kategori 2 Miljö, har inte att göra med någon försämring av interiören i baren. Jag har i efterhand inkorporerat en ny del i denna kategori - miljötänk (återvinning/källsortering/miljöcertifiering/kravmärkt). Även om jag inte riktigt hann uttöma den frågeställningen med killarna i baren - så får jag ändå en känsla av att det finns utrymme att utveckla just den sidan.
Denna "nya" frågeställning kommer givetvis också att rannsakas de 2 tidigare undersökta pubar i denna serie.

Det finns en avsevärd "risk" att jag kan komma att bli en återkommande gäst på Wallingatan!

Edit - har lagt till en ny kategori och ändrat namn på en gammal - kategori 2 Miljö har blivit Interiör istället, och kategori 6 har blivit Miljö (i form av återvinning/källsortering/miljöcertifiering/kravmärkt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar