måndag 12 mars 2012

Rapport från Sigtuna Brygghus Fredagspub 9/3-2012

Jag var där i "god tid" - en kvart innan, tog därför lite foton av exteriören som inte är överdrivet pub-lik;
Småtrist Exteriör.....

"Mitt" fönsterbord - sett från utsidan.

Lokalen ligger lite avsides i ett industriområde, mitt emot ligger Bilprovningen och grannen är återförsäljare för Lamborgini! Interiören är inte heller den särskilt klassisk pubmiljö, snarare lunchrestaurang med ölinriktning. Men det spelar ju mindre roll - det viktigaste är ju ändå vad som finns i faten & ölkylarna! Jag startade kvällen med;
East River Lager och en portion Fläskfilé med Potatisgratäng och svampsås

Ölen är en helt OK lager, maten var däremot - som vanligt - MYCKET GOD!
Fortsatte med en;
 
Färsk South Pacific Pale och Kladdkaka med Baileys Grädde
Kakan och Grädden var smarrigt, men den färska ölen var nästan befriad på kolsyra och påminde lite grand om en Real Ale - inte enbart positivt.
Gick vidare med en till lager (!), kvällens enda flasköl;
Dunkel Lager
Sigtunas Dunkel Lager är en mycket angenäm sak, både vacker att se på och god att dricka, en blandning av humle och svartvinbär är riktigt njutbar.
Efter detta fick jag sällskap vid bordet - Lars Landeman, bryggarbas och en av huset Bryggtekniker (som kom på receptet till Dunkel Lager!). I samband med detta testade jag fatölsversionen av denna;
East Coast IPA
Ingen större skillnad mot flaskan, beskan är det mest påtagliga. Inte oangenäm, men inte heller någon höjdare! Då anslöts sig också Daniel till vårt sällskap - han har tidigare praktiserat på brygghuset och håller på att utbilda sig till bryggtekniker uppe i Ludvika.
Sen var det dags att testa den nya Stouten och en julöl från 2011;
Stray Cats Stout 

Midvinterblot
I bakgrunden syns delar av Daniel. Stouten är riktigt bra - ska tydligen gå som julöl 2012, något som jag tycker den kan passa utmärkt till, Och apropå julöl, bloten har onekligen vuxit till sig sen i julas. Från att vara nästen en småtrist Dark Ale så är den numer en fullvärdig julporter - nästan iaf! Jag körde 2 stycken sådana godingar och det blev min avslutning på en mycket trevlig fredagskväll på Sigtuna Brygghus!
Jag ser framemot mitt 1-årsjubileum i april!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar